Lexington växer i Kina
Lexington company fortsätter att växa i Kina. Vid årsskiftet öppnade Lexington sin 27:e butik i landet tillsammans med sin kinesiska partner. Och fler ska det bli redan i år.
– Kina är världens största marknad och för oss är det självklart att expandera där. Hangzhou har för övrigt en av Kinas starkaste ekonomier, vilket gör det till en väldigt spännande plats att etablera den nya butiken i, säger Kristina Lindhe, vd och grundare.
Det är varumärkets 27:e kinesiska butik.
Olika storlekar
Lexingtons kinesiska franchisebutiker har olika storlekar. En dryg tredjedel av dessa är ”shop-in-shops” ; egna avdelningar med Lexingtoninredning på mellan 40 och drygt 100 kvadratmeter i olika varuhus, med egen personal. De övriga är helt fristående butiker i gallerior och köpcentrum.
Största butiken ligger i Jinan och är på knappt 300 kvadratmeter I Beijing finns åtta butiker.
Flaggskeppsbutik och e-handel
Lexington kom till Kina första gången 2010 med en flaggskeppsbutik i China World Shopping Mall i Beijing.
E-handeln i Kina öppnades i november förra året på ”JD.com” , en av de ledande handelsportalerna i Kina. Sedan i våras finns också en Lexington webshop på ett slags socialt nätverk som heter WeChain.
Fler under året
Bolaget planerar att låta öppna fler butiker i Kina redan i år.
– Vi har fått ett väldigt gott mottagande i landet och planerar för en fortsatt expansion på den asiatiska marknaden. Då är det viktigt att vi växer i just Kina, säger Kristina Lindhe.