Modekedjan för storvuxna gör affärer med hjärtat
Självkänsla till och lojalitet från en eftersatt kundgrupp byggde varumärket för den den amerikanska modekedjan. Till slut kom också lönsamheten på plats. – Det går att göra affärer med hjärtat, säger James Rhee, vd för modekedjan Ashley Stewart,
Han lyfte fram transparens som den nya trenden:
– Folk vill veta – inte bara om priser, utan om värderingar, sourcing och miljö, konstaterade han.
James Rhee kombinerade sin juristexamen från Harward med erfarenheten som historielärare på high school och riskkapitalist för att vända den konkursmässiga dammodekedjan till vinst.
Kedjans affärsidé är modekläder till kvinnor i större storlekar, till en början uttalat till afro-amerikanske kunder. Men trots synnerligen dedikerade kunder, som hade svårt att hitta mode att vara stolt över någon annanstans, trogen personal och kopplingar till kyrkan tjänade man inte några pengar.
Idag är det en välmående kedja, med stor e-handelsförsäljning som syns flitigt i sociala media.
– Jag hoppas det finns uppmuntran att hämta i att den här rejält olönsamma verksamheten kunde uppfinna sig själv på nytt kring värden som lojalitet och vänskap. Och så snart de anställda kända sig trygga kunde de excellera.
– You know, bäst affärer görs inte av företag vars enda idé är att tjäna pengar utan av företag som har en vilja att lösa problem. Det går att kombinera business med hjärta, sade James Rhee i en intervju med Dagens Handel på plats på mässan.