Sega handlare tappar till konkurrenter
24 procent av svenska konsumenter valde en alternativ online-butik när tillgänglighet och leveranstid inte stämde överens med förväntningarna. En ny undersökning har tagit tempen på näthandeln inför jul.
Svenska detaljhandlare förlorade nästan en fjärdedel (24 procent) av sina kunder till konkurrenter under den senaste julhandeln.
Det visar färska siffror från undersökningen JDA/Centiro Christmas Customer Pulse Report 2017 som genomfördes 2-4 januari bland 2 030 svenska konsumenter över 18 år. Hela 14 procent av svenskarna svarade att de bytte online-butik då den önskade varan inte fanns i lager hos den butik som var förstavalet. Ytterligare 10 procent valde en alternativ online-butik på grund av att de leveransvillkor som konsumenten önskade inte fanns tillgängliga.
-Svenska konsumenter vänder sig till de butiker som uppfyller de faktorer som de anser viktiga, oavsett om det handlar om pris, bekvämlighet eller leveransalternativ, säger Johan Reventberg, Norra Europachef på JDA Software i ett pressmeddelande.
Han framhåller att konsumenter räknar med att varor finns tillgängliga online dygnet runt och att detaljhandlare erbjuder dem de leveransvillkor som passar just dem.
Click&collect ökar
Undersökningen visar att andelen svenska konsumenter som använde Click & Collect ökade från 25 procent till 27 procent på ett år. Jämsides med ökningen ökade också problemen.
47 procent av de som använde click&collect upplevde probelm. Det var en ökning från dryga 40 procent året innan.
Vanligaste problem:
Butikspersonal hittar inte varan 23 procent
Lång väntetid 21 procent
Skadad vara 17 procent
Fel vara 13 procent
Johan Reventberg förklarar att många detaljhandlare har insett att det är avgörande att kunna hantera processen kring click & collect på ett sätt som uppfyller konsumentens förväntningar.
Men undersökningen visar ändå att fler än 4 av 10 stötte på problem kring click & collect-processen.
Antalet svarande uppgick till 2 030 svenskar över 18 år och genomfördes 2-4 januari 2017. Undersökningen genomfördes online och är statistiskt säkerställd för att representera svenska konsumenter.