23948sdkhjf

Postnord retursamarbetar med Mathem

Nu kan Mathems kunder lämna Postnord-returer i samband med sin matleverans.
Hela 11 procent av e-handelskonsumenterna returnerade minst en vara i månaden under 2016 enligt Postnords e-barometer. Nu har Postnord och Mathem ingått ett samarbete som innebär att de Mathem kan ta tillbaka returerna så att kunden slipper gå till ett utlämningsställe.När matkassarna levereras kan nu mottagaren enkelt lämna över sina returpaket till Mathem. Paketen lämnas till Postnord som i sin tur ser till att de returneras till avsändaren. Tjänsten är kostnadsfri.

Mathem levererar mat hem till hushåll sju dagar i veckan till 20 orter i Sverige. Retursamarbetet gäller till en början Stockholm, Uppsala, Västerås, Enköping, Köping och Södertälje, men kommer att utökas till ytterligare orter under första halvåret 2017.

– Med den här lösningen frigör vi tid och gör det enklare både för våra och Mathems kunder. Inte nog med det, vi sparar även på miljön genom att utnyttja de leveranser som redan görs via Mathem, säger Anders Holm, vd Postnord Sverige.

E-barometern* visar att 37 procent av konsumenterna ibland avstår från att e-handla va­ror de vill ha för att de inte vill betala för att returnera en vara. För modebranschen är returgraden betydligt högre, ofta upp emot cirka 30-40 procent.

- Konsumenterna vill att det ska vara enkelt och bekvämt att både handla och returnera gods. Tillsammans med Postnord har vi hitta ett nytt, nyskapande samarbete som våra kunder får nytta av, säger Tomas Kull , vd och grundare av Mathem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063