Fusk skadar varumärken och konsumenter
Bedrägerier med falska varumärken är vanliga, och det är nätshopparna som är mest utsatta. Det visar en undersökning beställd av varumärkesskyddsföretaget Mark Monitor.
Undersökningen från varumärkesskyddsföretaget Mark Monitor,avslöjar att 23 procent av de tillfrågade konsumenterna ofrivilligt har köpt en förfalskad produkt på nätet, där åldersgruppen 18 – 34 år är överrepresenterade.
Av de som lurats, sa 71 procent att upplevelsen hade negativ påverkan på deras uppfattning av det äkta varumärket, där 59 procent sa de blivit mer aktsamma när det kommit till att interagera med företaget i framtiden, och 12 procent sa att de inte skulle köpa något mer från samma varumärke. Utöver det var det 32 procent som inte gjorde något åt saken när de upptäckt att de blivit lurade, medan 29 procent klagade till företaget som äger varumärket.
Företaget skriver i ett pressmeddelande att detta risken att förfalskade varor är ett stort bekymmer för konsumenter, särskilt i och med shopping på nätet där 51 procent av konsumenterna oroar sig för att ovetandes köpa en förfalskad vara.
Stigande oro
En liknande undersökning utförd av Mark Monitor förra året visade att 64 procent av de svarande var oroliga över sin säkerhet på nätet. I år har siffran ökat till 78 procent, som anger att de känner oro inför att shoppa på nätet. 42 procent angav att de oroade sig för säkerheten kring sina personliga uppgifter och bankkort.
Forskningen visar också att 85 procent av konsumenterna globalt tycker att varumärken borde göra mer för att skydda dem från att köpa falska produkter. Undersökningen avslöjade också att av de konsumenter som lurats var det också 10 procent som sökte råd från det riktiga varumärket när de väl insett att deras vara var en förfalskning.
– Förfalskningar och tillgängligheten på förfalskade produkter på nätet är ett hot mot varumärken och konsumenter. Dessa cyberkriminella blir allt mer sofistikerade i sitt tillvägagångssätt. Ett resultat av detta är att konsumenter måste vara mer vaksamma när de shoppar på nätet, och varumärken måste utveckla sina skyddsstrategier för att reducera risken medan de arbetar mot att utbilda sina kunder, sa Mark Fros
–Vad denna undersökning understryker är att fler och fler kunder söker hjälp hos varumärken för råd och hjälp att lära sig mer kring problemet med förfalskningar. Detta visar att aptiten på att vilja köpa dessa produkter helt enkelt inte är så stark. Trots detta faller konsumenterna fortfarande offer för bedragare, säger han.
Nästan tre fjärdedelar av de tillfrågade konsumenterna menade att de inte medvetet skulle köpa en förfalskning i framtiden, 14 procent var osäkra och 12 procent sa att de skulle köra på. Huvudorsaken för att inte köpa falska varor var att man föredrar äkta vara enligt 47 procent av de svarande.
Undersökningen utfördes på uppdrag av Mark Monitor av marknadsundersökningsföretaget Opinium. Total svarade 3 432 personer från nio länder – Storbritannien, USA, Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Nederländerna – som tillfrågades på nätet i november 2016.