Barnfamiljer vill ha hållbart
När begagnatsajten Blocket summerar 2016 konstaterar de att barnfamiljer efterfrågar kvalitetsvarumärken när det gäller skor, kläder, utrustning och leksaker.
Barnfamiljer hör till de mest frekventa Blocketanvändarna och under 2016 annonserade svenska folket barnartiklar såsom kläder, barnvagnar och leksaker, till ett värde av totalt cirka 397 miljoner kronor. Det är 6 procent mer än under 2015.
– Intresset för varumärken som visar omtanke för såväl barn som för miljön är stort bland köparna på andrahandsmarknaden. Värdeökningen i barnkategorin visar samma trend bland säljarna. Det är de dyrare, mer kvalitativa barnartiklarna som säljs vidare. Bra saker som håller för flera ägare är hållbart för både planet och plånbok, säger Linnéa Aguero presschef på Blocket.
All handel av begagnade barnkläder, leksaker, barnskor, barncyklar och barnvagnar på Blocket bidrar årligen till ungefär 14 000 ton undvikna utsläpp av växthusgaser. Det är en klimatvinst lika stor som koldioxidupptaget från nästan 700 fotbollsplaner skog under ett år.
Mest sökta varumärken inom kategorin Barnkläder & Skor på Blocket 2016:
Polarn O. Pyret
Kavat
Ralph Lauren
Isbjörn
Mini Rodini
Newbie
Gneis
Viking
Molo
Gant
Mest sökta leksaksmärken/-modeller på Blocket 2016:
LEGO
Brio
Duplo
Playmobil
Barbie
Schleich
FLEXI-TRAX
Lundby
Nerf
Star Wars
Mest sökta leksakerna på Blocket 2016:
Dockvagn
Bil
Kök
Dockskåp/dockhus
Spis
Traktor
Tåg
Bilbana
Gunga
Dockor
Mest sökta barnvagnsmärken på Blocket 2016:
Emmaljunga
Bugaboo
Brio
Kronan
Stokke
Britax
Teutonia
Baby Jogger
Urban Jungle
Crescent