Svag december för modehandeln
December rosade inte modehandeln. Klädförsäljningen ökade bara blygsamt och skoförsäljningen backade rejält. – Modehandeln kan lägga ytterligare ett svagt år bakom sig, summerar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
– Klädhandeln tror jag lyckades ta igen något av den svaga julhandeln de sista dagarna före jul, i motsats till skobranschen, kommenterar Mikael Sandström och fortsätter:
– Skor är ju ingen stor julklappsartikel i motsats till kläder. Med julafton på en lördag och inga extra lediga dagar, lade kunderna sina inköp ännu närmare julafton än vanligt.
Black Friday gav skjuts åt novemberförsäljningen.
– Men som fruktat blev det bara en omfördelning från december till november, och med förmodligen ännu sämre lönsamhet för hela sällanköpshandeln.
Under helåret 2016 har försäljningen ökat med 0,4 procent i både kläd- och skofackhandeln.
– Totalt för modebranschen 2016 ökade försäljningen med 0,4 procent. Samtidigt steg priserna med 3,5 procent på kläder och 2,5 procent för skor, vilket betyder att volymen alltså sjönk med drygt tre procent för kläder och drygt två procent för skor, konstaterar Mikael Sandström.