Tung trafik begränsas i Göteborgs innerstad
Tung trafik begränsas under tider då butikerna har öppet. Fordon tyngre än 3,5 ton bara får köra i området innanför hamngatorna mellan klockan 05:00 och 11:00. Det betyder att butiker och deras leverantörer får tänka om.
– Att få bort tung trafik ökar framkomligheten och gör innerstaden mer attraktiv, säger Anette Thorén , projektledare på Trafikkontoret till tidningen.
Fler och fler vistas i innerstaden och arbetet med att se över trafiken har pågått under ett antal år. Bland annat har parkeringsplatser tagits bort och gågator skapats.
De nya reglerna införs under en sex månader lång prövoperiod och innebär att fordon tyngre än 3,5 ton bara får köra i området innanför hamngatorna mellan klockan 05:00 och 11:00. Om försöket faller väl ut kan området utvidgas ytterligare, säger Anette Thorén.
Det kan också bli tal om att se över miljöreglerna för transportfordon i innerstaden. Enligt Anette Thorén skulle man också kunna tillåta längre fordon är dagens tio meter, om än under begränsade tidsfönster på tidiga morgnar.
– Under våren ska vi bestämma vad som blir nästa steg. Det kan till exempel tänkas att vi kommer se över vilka klockslag det här ska gälla.
GP skriver också att transportföretag och butiker kan behöva tänka om när det gäller hur och när varor och leveranser ska nå sina mottagare.
Sedan 2012 finns Stadsleveransen, ett samarbete mellan Innerstaden Göteborg och flera transportföretag. Det innebär att varor körs till en terminal och där packas om för att sedan köras på mindre elfordon den sista biten in i centrum.
Dagens Handel skrev om projektet 2013:
"Tysta, smidiga och utsläppsfria elbilar levererar paket till butiker i Göteborgs innerstad. Stadsleveransen heter samlastningsprojektet, som avlastar gatorna innanför Vallgraven från många tunga transporter. Samverkansbolaget Innerstaden Göteborg AB står som huvudman för projekt Stadsleveransen och driften sköts av företaget Paketlogistik, som specialiserat sig på miljövänlig innerstadsdistribution. Paketlogistik stöttas också av cykelåkeriet Pling transport.Syftet är att få bort de tunga fordonen och samordna övriga leveranser till innerstadsgatorna, för att skapa en säkrare, lugnare och trivsammare trafikmiljö, men också att spara tid för handlarna som slipper ta emot flera paketbud varje dag."
I artikeln konstateras att trafikmiljön hade förbättrats avsevärt.
Men nu går man alltså ett steg längre.
Anette Thorén säger till Göteborgsposten att de flesta, både butiksägare och transportföretag, verkar positiva till de nya reglerna.
– Några logistikföretag har varit oroliga att det här innebär fler lastbilar i innerstan på morgnarna. Men överlag verkar vi ha det flesta med oss.
Lena Dalerup är vd på Innerstaden Göteborg, en sammanslutning av butiker och fastighetsägare i området kring Vallgraven. Hon är positiv till de nya reglerna. Hennes medlemmar gagnas av att den tunga trafiken försvinner under de tider då flest människor rör sig i området.
– Alla åtgärder som bidrar till en attraktiv innerstad stöder vi. Dessutom kommer lastbilar fortfarande få köra in i området till klockan 11. Efter det är butikerna öppna och de finns många butiksägare som inte tycker om när lastbilar parkerar utanför deras butiker och blockerar skyltfönster, säger hon.
Men alla är inte positiva. För de som kör ut varorna kan reglerna innebära att gods måste flyttas längre sträckor för hand eller att det kan bli svårt att hinna med arbetet före klockan elva.
Vid Domkyrkan står en lastbil från UPS. GP har intervjuat Solli och hans kollega som håller på att dra en pall med gods till en av affärerna på Kungsgatan, inne i det område där trafiken begränsas.
– Alla vill bli av med grejorna så tidigt som möjligt. Det kommer bli kaos här på morgnarna. Hinner vi inte till klockan elva försenas leveransen till nästa dag. Det är dåligt. I dag var det fullt på parkeringen där vi skulle stå och då körde vi in här. Hade detta varit när de nya reglerna gäller så hade kunderna inte fått sina grejor i tid, säger han.