23948sdkhjf

Nya pengar ska öka NA-KD:s expansionstakt

Riskkapitalbolagen Northzone och Eequity går in som delägare i NA-KD. Därmed tillförs bolaget 140 friska miljoner som ska användas för "fortsatt global expansion".
Moderetailern NA-KD arbetar primärt med e-handel men också med pop-upbutiker.

Sajten öppnade för allmänheten i december 2015, och är e-handelsentreprenören Jarno Vanhatapios tredje uppstartsbolag, efter Nelly (2003) och Zoozoo (2013).

Majoriteten av försäljningen kommer från NA-KD.com och egna varumärken. Bakom bolaget står förutom Jarno Vanhatapio affärsänglar och IT-entreprenörer som NA-KD:s ordförande Magnus Emilson (Visit Group), Mikael Söderlindh (Happysocks), Jonas Mårtensson (Mojang), Roy Forslund (Infotech) och Svante Elfving (Brummer & Partners).

Bolaget har en rullande netto-årsomsättning på motsvarande 220 miljoner kronor och majoriteten av försäljningen är redan nu utanför Norden.

NA-KD.com har de första tolv månaderna levererat kundordrar till över 140 länder.


Det nya kapitaltillskottet kommer först och främst att användas till att förbättra kundupplevelsen, bredda sortimentet och till marknadsföring, enligt pressmeddelandet.

– Vi har redan under vårt först helår varit flitigt uppvaktade av riskkapitalbolag från Norden, Med Northzone och eEquity så har vi fått in nya delägare som vi vet rankas högt även på den globala riskkapitalscenen. De kommer förutom kapital stötta ledningen med relevant kunskap om internationalisering genom insikter i deras investeringar i succéer som Spotify, Bloglovin, WhiteAway med fler, säger vd Jarno Vanhatapio.

Bolaget sysselsätter idag ett nittiotal personer och i och med investeringen kommer nyanställningar ske inom i princip alla avdelningar. Huvudkontoret kommer fortsatt vara beläget i Göteborg, men under våren öppnas även ett mindre kontor i Stockholm.


Bolaget har sedan tidigare initierat öppnandet av ett större huvudlager i Holland under våren.


– Få e-handelsbolag är bättre positionerade på att rulla ut sin verksamhet på global basis så snabbt som NA-KD med starkt stöd av egna kollektioner och social media strategi. Vår bedömning är att NA-KD har goda förutsättningar att bli ett globalt digitalt modehus for generation Y och Z där vi ser en kombination av egenutvecklade kollektioner, global utrullning, snabb tillväxt, goda marginaler och på sikt god lönsamhet framför oss, säger Patrik Hedelin, partner Eequity, och kanske mest känd som en av tre medgrundare till Boo.com.


Jarno Vanhatapio är fortsatt största enskilda ägare.

.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.05