Så gick mellandagsrean
Mode och elektronik är vinnarna i mellandagsrean. Det visar det nya mätinstrumentet Wrapp Market Share Index.
Inledningsvis visar indexet att en stor andel av mellandagskonsumtionen går till elektronik. Kategorin "tech" ökade med med 112 procent , jämfört med dagarna före jul.
Inom tech ligger Elgiganten, Kjell & Company och Teknikmagasinet i topp. Även Media Markt, Netonnet och Siba har ökat sina andelar under veckan.
Leksaker och mat ner i mellandagarna
Kategorin "kids&toys" marknadsandelar gick ner med 46 procent under mellandagarna, jämfört med dagarna före jul. Leksaker köps som julklapp. Försäljningen av mat och dryck går också ner i mellandagarna. Minskningen är 17 procent jämfört med dagarna före jul, eftersom hushållen kämpar med att göra av med resterna från julbordet.
- Snabbheten och den enkla tillgängligheten av Wrapp Market Share Index ger oss ett bra verktyg för att direkt kunna se hur vi presterar mot marknaden, säger Mikael Ekensteen , marknadschef på City Gross i ett pressmeddelande.
Överlag verkar svenskarna spendera pengar på att umgås med familj och vänner i mellandagarna, gärna genom bio- och teaterbesök, vilket betyder att kategorin "entertainment" ökar.
Mode går starkt i mellandagarna
Ett klassiskt mellandagsnöje är också att förnya garderoben till reapris. "Fashion"är en stark kategori under veckan som går upp 38 procent jämfört med veckan innan. MQ, Cubus, Dressman och Volt Fashion hade god försäljning.
- Vårt Index visar hur marknadsandelar fördelas i realtid, vilket redan nu ger handlarna insikter om vad konsumenterna intresserat sig för under mellandagsrean. Man kan se hur marknaden ser ut i nuläget jämfört med några dagar innan jul och på så sätt resonera kring vilka aktiviteter som gett goda utslag, säger Aage Reerslev , medgrundare och vd på Wrapp.
Wrapp Market Share Index, som lanserades i mitten på december, är ett index som baseras på den data som Wrapp besitter genom miljontals transaktioner från Wrapps svenska användare. Wrapp samarbetar idag med Nordea och under 2017 lanserar företaget även med Danske Bank, Länsförsäkringar, Collector och Sodexo.