Fem branscher som kan utrotas av teknikförändringar
Bilförsäkringar:
Självkörande bilar kan bli själva dödstöten för taxibranschen. Men försäkringsbolagen bör också se upp, menar Financial Times. I en framtid med självkörande bilar väntas färre bilar på vägarna och färre olyckor. Morgan Stanley och Boston Consulting Group uppskattar att hela 80 procent av bilförsäkringsmarknaden kan vara borta år 2040. De närmsta åren kan dock försäkringspremierna pdoxalt nog gå upp i stället för ner då bilar får allt mer avancerad, dyr och komplicerad utrustning.
Fordonsverkstäder:
Reparationer och service står för en stor del av alla jobb inom fordonssektorn. Dessutom är märkesverkstäderna rejält lönsamma för de annars pressade fordonstillverkarna. Men om helt eldrivna fordon tar över kan det innebära bekymmer för branschen. En modern förbränningsmotor har ofta flera tusen rörliga delar som kan slitas ner och gå sönder. En elektrisk Tesla-motor innehåller i stället endast 18 rörliga delar, enligt Credit Suisse. Och elmotorerna behöver i princip ingen service alls.
Reservdelar och småkomponenter:
Allt kan gå sönder, inte bara bilar. Men marknaden för reservdelar är på väg att vändas upp och ner av så kallad 3D-printing. I stället för att beställa reservdelar och komponenter från små specialiserade tillverkare närmar sig en framtid där det i stället blir snabbare och billigare att tillverka, "printa", delarna på plats. Tyska Bosch affärsenhet Bosch Rexroth räknar med att om fem till tio år kunna printa upp till 40 procent av all dess tillverkningsutrustning på plats i stället för att köpa in.
Finansrådgivning:
Den mänskliga finansrådgivaren, som gick att möta öga mot öga, kan vara på väg att utrotas. Höga kostnader och öka reglering har satt fart på branschen för "robotrådgivare", så kallad algoritmbaserad placering. Citigroup uppskattar att tillgångarna som hanteras av robotrådgivare kan stiga till hela 5.000 miljarder dollar under 2020-talet.
Resebyråer och charter:
Att gå till en resebyrå och få hjälp att boka flyg och hotell är redan ute. De flesta kunderna är redan vana vid att själva hitta bra priser hos någon av de otaliga resesajterna. Charterbolagens affärsmodell, att med goda marginaler handla upp flyg och hotell för att sedan sälja paketresor, är också under press. Tui, moderbolaget till tidigare Fritidsresor, är redan inne i en förändringsprocess mot att själva äga fler hotell och kryssningsfartyg.