23948sdkhjf

Barnklädeskedjan överraskade positivt

Omstruktureringsarbetet i klädkedjan Retail and Brands (RNB) affärsområde Polarn o. Pyret har gått fortare än bolagsledningen räknat med, vilket är en förklaring till att vd Magnus Håkansson i onsdagens rapport väljer att omformulera sin syn på det nya verksamhetsåret i mer optimistiska termer. Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

– Vi har gjort en ganska krävande omstrukturering och jag hade nog trott att det skulle ta lite längre tid innan vi såg så här tydliga effekter, säger han.


Polarn o. Pyret redovisade ett rörelseresultat om 30 miljoner kronor för det första kvartalet, upp från 12 miljoner för ett år sedan.


Stor omorganisation


RNB har lagt ned verksamheter i Holland och Kina och börjat integrera den finländska verksamheten. Vidare har bolaget hittat arbetssätt med mer precis marknadsföring och rabattstrategier på kärnmarknaderna i Norden, vilket börjat ge resultat. Därtill har en stor omorganisation genomförts.


– Organisationsmässigt är bara en person av de sju som fanns för tolv månader sedan kvar. Hela nya ledningen är på plats och arbetar redan på ett nytt sätt med en ny struktur, säger Magnus Håkansson.


Nytt sortiment till våren


Framgångarna väntas fortsätta, då ett nytt sortiment kommer att lanseras successivt under året med start till våren.


– De fulla effekterna av förändringsprogrammet kommer vi att se mot slutet av 2017, men vissa delar har vi redan märkt av, säger Magnus Håkansson.


Brothers får ihop erbjudandet


Affärsområdet Brothers har på tre år vänt från stora förluster till en vinst om 15 miljoner kronor i det första kvartalet.


– Utmaningen är att få ihop vårt massmarknadserbjudande med vår särställning på mer skräddade produkter. Det har vi lyckats väl med under den här perioden, kommenterar vd:n resultatförbättringen.


E-handelssatsningen Man of a kind


RNB lanserade i augusti ett e-handelsprojekt, Man of a kind, där bolaget plockat ut de starkaste varumärkena på herrsidan till den mest premiumpositionerade manliga e-handeln i Sverige. Än är det dock för tidigt att utvärdera satsningen.


– Det är svårt att ha en exakt tro på något som är helt nystartat, men det tar sig successivt, säger vd:n


Ombyggnader i city drabbar NK-butiker


Lite tuffare har det varit för affärsområdet Department & Stores, som drabbats av de stora ombyggnader som sker i centrala Stockholm. Rörelseresultatet uppgick under kvartalet till 11 miljoner kronor, ned från 21 miljoner för ett år sedan. Av nedgången bedöms ungefär en tredjedel vara av engångskaraktär, och resten ett resultat av sjunkande affärsvolym.


– Ombyggnadsarbetena har påverkat oss negativt hela 2016, men det har lättat lite mot slutet av november. Det ser nu ut som om trafiken är på väg tillbaka i slutet av kvartalet, säger RNB-chefen.


"Markant resultatförbättring"


I delårsrapportens vd-ord skriver Magnus Håkansson att han ser goda förutsättningar till en "markant" resultatförbättring för verksamhetsåret, jämfört med fjolåret. I bokslutsrapporten var formuleringen att en "tydlig" förbättring låg i korten.


– Det är en tuff bransch, med ett starkt förändringstryck till följd av digitalisering, höjda krav på hållbarhet och överetablering av köpcentrum - men jag känner mig konfident, säger Magnus Håkansson och hänvisar till bolagets tre koncept som alla är "rätt positionerade".


RNB handlades vid 10.15-tiden till 13:60 kronor, en uppgång med 29 procent för dagen.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063