23948sdkhjf

Nu kan julförsäljning mätas i realtid

Belöningsappen Wrapp har lanserat “Wrapp Market Share Index”. Indexet är baserat på miljontals transaktioner från Wrapps svenska användare och de visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag och branscher i realtid och sex månader bakåt.


Wrapp är en datadriven tjänst som går ut på att koppla konsumentens kort till Wrapp. Konsumenten ansluter sitt kort genom att ladda ner en app. Wrapp håller sedan koll på kundens köpmönster genom att samla och analysera alla transaktioner och skannar hela tiden av marknaden efter relevanta erbjudanden som passar individens mönster.

Wrapp-indexet bygger således på miljontals transaktioner. Det visar försäljningen i realtid och kan ge svar på frågor som vem som fick största andelen av handeln i helgen, hur konsumtionen fördelas mellan dagligvaruhandel och sällanköp som elektronik, kläder, möbler, skönhetsprodukter eller sport.

Nya insikter i julhandeln

Wrapp skriver att de halvvägs in i december kunnat se att Elgiganten dominerade inom elektronik under Black Friday, medan Stadium tog betydande andelar inom sport och Kicks var starka inom hälsa och skönhetsvård.

Det går också att utläsa att Dressman, Kappahl och MQ tagit stora andelar av klädhandeln, medan Åhléns verkar ge NK en riktigt tuff match i den

Där kan man se hur varumärkens marknadsandelar utvecklas vecka för vecka och se hur omsättningen fördelas i förhållande till användarnas konsumtionsmönster.

Kolla:

Wrapps vd och medgrundare Aage Reerslev förklarar att Wrapp erbjuder stora fördelar för både handlare och konsumenter.

Fördelen för handlaren är att det går att se vad kunderna är mest intresserade av, så man kan ta fram erbjudanden som kunderna verkligen uppskattar och ge kunderna erbjudandena rakt in på kortet. Man får också en bild av hur den egna kedjan står sig i förhållande till konkurrenterna och det går att mäta vad de egna marknadsinsatserna får för effekt.

Fördelen för konsumenten är att ens egna data nyttiggörs så att man kan få personliga belöningar för att man är en flitig kund. Appen letar hela tiden fram relevanta erbjudanden baserade på det egna beteendet utan att man behöver gå in i olika kundklubbar. Erbjudandena landar bekvämt på kundens kort.

Aage Reerslev framhåller också att kunden är helt anonym.

Wrapp-indexet hyllas av Skypegrundaren Niklas Zennström , som i en paneldebatt vid startup-eventet Slush i november uttalade sig om värdet av personlig data för konsumenter, banker och företag. Han menar att det Wrapp gör är unikt:

– Innovation handlar om att vara bra för sina kunder och det finns ett stort värde i att använda data. För banker är de svårt att göra detta själva på grund av alla regler, men genom att samarbeta med fintech-företag öppnas möjligheter, sade Niklas Zennström, och tillade
-Vi har inte sett något liknande världen över.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057