"Svenskarna gillar sina detaljhandelsföretag"
– Om det är en bransch som svenskarna älskar är det detaljhandeln. Svenska detaljhandelsföretag har en hög trovärdighet. Det säger Tony Apéria, ekonomie doktor, som sedan 2004 undersökt vad svenskarna tycker om olika företag i näringslivet.
– En generell förändring är att de intervjuade till en början inte hade så stora förväntningar på företagen. Företagen förväntades helt enkelt sälja sina varor och tjänster, säger Tony Apéria som är forskare i Corporate Branding, vid Stockholm Business School Stockholms universitet.
Konsumenterna förväntar sig mer
Allt eftersom har konsumenterna kommit att förvänta sig att företagen också ska stå för något mer och att ta ett ansvar i samhället.
– Företagen förväntas ha ett åtagande i samhället och vara hållbara, säger Tony Apéria.
I de här återkommande mätningarna är det en bransch som ständigt återkommer i toppen: detaljhandeln. I samtliga studier har det sedan 2004 alltid varit ett detaljhandelsföretag som toppat rankingen. Så är det också i den senast undersökningen.
Ikea i särklass
I särklass är Ikea som oftast toppar listan. Andra toppnoteringar brukar vara Apoteket, The Body Shop, Clas Ohlson, ICA och Systembolaget.
Tidigare år har det varit enbart svenska detaljhandelsföretag som granskats. Men The Body Shop har kommit med de två senaste åren på grund av sin starka hållbarhetsprofil.
– Man kan lugnt konstatera att svenskarna gillar sina detaljhandelsföretag och har förtroende för dem, säger Tony Apéria som konstaterar att en allmän princip verkar vara att de tillfrågade gillar de nationella företagen bättre än de globala.
Telekombolag och spelbolag i botten
Hittills har H&M har aldrig återfunnits i toppskiktet.
– Det kan bero på att vi frågar folk upp i åldrarna. Hade vi frågat enbart yngre konsumenter, eller bara kvinnor, hade det kanske sett annorlunda ut, säger Tony Apéria.
Bottenplaceringarna brukar innehas av spelbolagen, telekomföretagen, i sällskap och vårdföretag.
Snabbmatskedjor och hemelektronikföretag tillhör också en kategori som brukar placera sig lågt på listorna, där hållbarhet är en viktig integrediens.
Rapporten talar om hållbarhet i vid bemärkelse. Här innefattas miljö och klimat, etik, samhällsansvar, långsiktighet och öppenhet.
Detaljhandeln toppar inte i andra länder
Motsvarande undersökningar görs i andra europeiska länder. Och här finns skillnader. Det är alls inte i alla länder som just detaljhandelsföretagen hamnar så högt på listorna.
I Finland toppar Fazer och Kone och i Danmark Lego, exempelvis.
Förutom att bidra till ökad kunskap genom forskning, har Tony Apéria som uttalat mål att hjälpa företagen att göra bättre och mer hållbara affärer.
– Det räcker inte att vara enbart ett hållbart företag, man måste leverera i kärnverksamheten också, säger han.
Fakta Svensk hållbarhetsrankning
Sedan 2004 har Tony Apéria, forskare i Corporate Branding, vid Stockholm Business School Stockholms universitet årligen kartlagt upplevelsen av de största och mest synliga företagen på den svenska marknaden.
I Svensk Hållbarhetsranking 2016 har 18 000 intervjuer genomförts bland allmänheten i åldern 18-74 år. 190 företag har i detalj kartlagts utifrån såväl rationella som emotionella frågor.