Stockholm får Europas första VR-butik
På Sveavägen i Stockholm öppnar Adidas vad som uppges vara Europas första interaktiva VR-butik.
Adidas skriver i ett pressmeddelande att öppningen är ett led i Adidas innovationsarbete kring framtidens digitala shoppingupplevelse.
Butiken, Adidas 360° Concept Store blir Europas första interaktiva VR-butik. VR-butiken är en förlängning av den nyöppnade flaggskeppsbutiken på Sveavägen i Stockholm och likt den fysiska butiken tillåts besökare genom 360-filmen utforska, interagera och köpa valda produkter direkt i VR-butiken.
- Introduktionen av 360° Concept Store går i linje med vår ambition att ligga i framkant av den digitala shoppingupplevelsen, något vi gör genom att tillföra interaktiva dimensioner till VR-upplevelsen. För åskådaren är VR till stor del fortfarande en passiv upplevelse, men genom att föra in interaktiva element som gör det möjligt för användaren att vara delaktig hoppas vi på sikt kunna sudda ut gränserna mellan den digitala och den fysiska butiksupplevelsen, säger Johan Mårfält , Retail Marketing Activations Manager på Adidas.
Introduktionen av 360° Concept Store sker i samband med nyöppningen av Adidas flaggskeppsbutik på Sveavägen 21 i Stockholm. Genom VR-filmen får man som besökare följa bland annat livsstilsprofilen Hannah Andersson (Fashionablefit) och Djurgårdsspelaren Kerim Mrabti på en personal shopper-tur genom den nyöppnade flaggskeppsbutiken. Under turen blir man introducerad till några av de senaste produkterna från adidas och ges då möjlighet att interagera med flera av dessa.
360° Concept Store kommer att finnas tillgänglig för besök under en begränsad tid.