Bakom kulisserna i e-handelns hjärta
Dagenshandel.se har besökt logistikföretaget UPS flygnav i Köln, där 190 000 paket sorteras per timme. UPS levererar dagligen 30 miljoner paket globalt från Black Friday till nyår. Trots hög automatiseringsgrad behövs människor och hundar när man ska se till att paketen når rätt adress i rätt tid samtidigt som smugglingsförsök avslöjas.
Det amerikanska logistikföretaget UPS etablerade sig på den europeiska marknaden 1976 i en blygsam lokal i Düsseldorf. I USA var de en dominerande spelare som varit på banan sedan 1907, men i början räckte det med 14 anställda att ta hand om den europeiska verksamheten. Paketen kom med flyg, sorterades manuellt, och kördes ut med bilar till kunder i Västeuropa.
Utvecklingen i Europa gick dock snabbt. Nätverket byggdes åren 1987-95 främst genom förvärv av olika transportföretag och redan 1996 sattes den organisation som består än i dag. Europes New Delivery System kallar man det och det innebär att UPS var först med att skapa ett heltäckande europeiskt system.
– I dag står Europa för cirka 50 procent av företagets internationella intäkter, det vill säga utanför USA. Omsättningen i hela företaget – Europa särredovisas inte – ligger på 58,4 miljarder dollar och intäkterna ligger på 4,8 miljarder dollar, berättar UPS kommunikationschef Carsten Helssen som håller en midnattsdragning för ett gäng nordiska journalister.
Ett nätverk av både europeiska flyglinjer och flyg från Asien och USA knyts ihop i Köln där allt händer under några intensiva nattimmar – varje natt på året.
Flygen landar mellan 22.30 och 00.00 och lastas av. Alla paket sorteras. En del lastas på bilar som kör ut dem till kunder i närområdet. Andra lastas på flyg till mer avlägsna destinationer i hela världen.
– Köln har ett perfekt logistikläge, framhåller Carsten Helssen.
Inom några timmars bilresa från Köln bor omkring 40 procent av hela Europas befolkning – bilarna når hela Tyskland, Holland, Belgien och Luxemburg och delar av Frankrike före frukost.
Bilar med inkommande gods lastas också av, sorteras och lastas på planen. I gryningen lyfter de sista planen från Köln.
En guidad vandring inne i den stora sorteringsanläggningen ger ett hissnande perspektiv på volymerna och det stora arbete och de komplexa system som krävs för att alla dessa miljontals paket ska nå rätt adresser över hela världen.
Truckar kommer körande med containrar som är utformade för att exakt passa in i planen. De rullas lätt över golv som är försedda med små hjul, och lastas av med handkraft. Varje paket kontrolleras med en skanner och röntgas så att man vet vad som finns i dem.
Paketen sorteras efter storlek. De storlekssorterade paketen far i väg på transportband, de små för sig, tyngre för sig och de som är otympliga få gå på ett eget band.
Men de som på något sätt avviker – exempelvis genom att vara så kompakta att det inte går att utröna vad de innehåller, är skadade eller har en oläslig streckkod, sorteras ut och tas om hand för sig. Tullens undersökning sker mitt i paketströmmen. Tullarna har hundar som effektivt nosar igenom försändelser på jakt efter exempelvis narkotika och sprängämnen.
– Att använda hundar är det snabbaste sättet att gå igenom stora volymer misstänkta paket, säger vår guide.
Misstänkta paket tas till tullutrymmet som är en ganska hemlig plats, där det råder strikt fotoförbud.
Den nya paketsorteringsanläggningen invigdes 2014. Där går paketen på snabba band med brickor. I början av bandet automatskannas varje paket och när de når rätt fack tippar den brickan, och paketet hamnar i rätt säck
Det hela ser ut som magi, men det beror på att det längs bandet finns en station för varje distrikt, postnummer, stad eller land beroende på hur finkalibrerad sorteringen behöver vara. Systemet är inställt så att det tar en viss tid, på tiondels sekunden när, tills paketet når rätt station och brickan tippar paketet i rätt säck.
Bullret är öronbedövande. Banden är hundratals meter långa. Många människor arbetar med att byta säckar och kontrollera att paketen verkligen hamnat rätt.
De sorterade paket som ska flygas iväg lastas på containrar som förseglas och förses med streckkod. Om koden ramlar av eller manipuleras går containern inte att lasta på planet.
Utanför sorteringsanläggningen står plan i olika storlekar uppställda.
Det största – en Boeing 747 – lastar 118 ton. Det går oerhört snabbt, strax under timmen tar det att få alla 39 containrar på plats. De är exakt inpassade och väl förankrade – minsta rörelse i lasten kan leda till katastrof och därför kan inte planet lyfta om inte alla fästpunkter är säkrade.
Sedan förra sommaren har effektiviteten ökat i och med att ilastningen digitaliserades. Den nya appen rationaliserade bort en mängd papper och fax med godkännanden som förr behövde skickas och inväntas svar på.
Och visst är alla rationaliseringar välkomna. Paketvolymen ökar för varje år. Utvecklingen drivs av ökar e-handel, ökad globalisering, ökad efterfrågan på västerländska varor i länder som Kina och Indien.
- Det är framför allt paket till enskilda konsumenter som ökar, säger Carsten Helssen.
Från och med början på december får han och andra chefer och administratörer inom företaget rycka in och jobba praktiskt. Alla händer behövs i högsäsongen som i år väntas toppa ett par dagar före julafton, då omkring 37 miljoner paket ska levereras globalt per dag.
– December är en jobbig men rolig månad, säger han.