23948sdkhjf

Här lussar den manlige vd:n

Sällan har väl Luciafirandet varit så aktuellt i debatten som i år. Åhléns Luciabild på en liten pojke väckte starka känslor. Nu visar Elgigantens vd Niclas Ericsson var han och hans kedja står. Och han gör det med en Luciakrona på huvudet.
I år har Luciafirandet kommit att bli avstampet för en diskussion om inkluderande, mångfald och anti-mobbning.

Upprinnelsen var Åhléns Luciabild på en liten pojke. Inget ovanligt alls för den som haft nöjet att vara med om lussefirande på dagis, men så här i offentligheten blev det för mycket för somliga. Men det goda som kom ut av trångsyntheten, blev en livlig debatt kring hur vi har det med kärleken till nästan.

Dagens nyheter har i dagens tidning intervjuat Lena Kättström Höök , etnolog och intendent på Nordiska museet.

– Den första svenska lucian med en ljuskrona i håret som finns nedtecknad var faktiskt en man, en dräng som lussade med ljuskrans i håret 1820, säger hon till tidningen.

Hon berättar vidare i artikeln att på medeltiden var luciafirandet skämtsamt och karnevalsliknande, där män klädde ut sig till kvinnor och kvinnor till män. Hon beskriver lucia som ursprungligen en könsneutral och inte sällan burlesk tradition.

Vd:n lussar i annons

I en annonskampanj har Elgigantens vd Niclas Ericsson tagit ställning. I nystruket lucialinne och ljuskrona på skulten.

I annonstexten, som avslutas med Glad Lucia, skriver elkedjan: ”Vi vill bidra till ett mer inkluderande samhälle där vi ser, uppmärksammar och respekterar varandra. Där hat och utanförskap ersätts av civilkurage och mod. Vi är en nationell sponsor till Stiftelsen Friends för att visa att du alltid är välkommen hos oss, oavsett etnicitet, religion, kön, funktionsvariation, ålder eller sexuell läggning.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063