23948sdkhjf

Snö och Black friday boostade modehandeln

Skofackhandeln hade en lysande försäljningsökning i november. Även modebutikerna kan glädja sig åt en rejäl säljökning.


Försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 5,6 procent i november jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en ökning med 21,5 procent, visar färska siffror från Svensk Handel Stil.

Hittills i år, januari-november, har försäljningen av kläder ökat med 0,5 procent. Under samma period har skoförsäljningen ökat med 1,2 procent.

– Black friday, som fick sitt definitiva genombrott i år, gav modehandeln ett välkommet omsättningslyft. Helgen låg perfekt med den 25 november på fredagen då alla fått lön. Huruvida lönsamheten också ökade torde dock vara mycket osäkert, konstaterar Mikael Sandström , branschordförande för Svensk Handel Stil och fortsätter:

– Skohandeln, som är ännu mer väderberoende än klädhandeln, fick ordentlig fart på behovshandeln när snön kom i mitten av november. Det förklarar också den väldigt höga omsättningsökningen för skobranschen som till sin natur är väldigt slagig.

December är en viktig månad för modehandeln. Förra året minskade skoförsäljningen med över åtta procent och klädhandeln ökade mycket svagt med strax över noll procent.

– Sett ur det perspektivet hoppas branschen på ett lyft, men vissa farhågor finns att en del av decemberhandeln togs under Black Friday-helgen, säger Mikael Sandström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063