23948sdkhjf

Så mycket betalar Björn Borg för Benelux-köpet

Björn Borg förvärvar Baseline-koncernen, den nuvarande distributören för klädbolagets produkter i Nederländerna och Belgien. Det framgår av ett pressmeddelande. Tillträde är den 2 januari 2017.

Björn Borg betalar över en treårsperiod 1,25 miljoner euro för alla aktier och aktieägarlån. Som en del av transaktionen kommer Björn Borg att ta över rörelsekaptialfinansiering från lokala banker om upp till 2,8 miljoner euro, och koncernens räntebärande lån kommer att öka med motsvarande belopp.


– Vi ser detta som en viktig investering för vår framtida tillväxt, och med rätt timing då 2017 är vårt första år utan tilläggsköpeskilling till den förre ägaren av Björn Borg-varumärket, vilket ökar vår finansiella kapacitet för ett offensivt steg som detta, säger Björn Borgs vd Henrik Bunge.


Genom konsolideringen bedömer bolaget att den årliga nettoförsäljningen kommer att öka med cirka 100 miljoner kronor utan påverkan på rörelseresultatet med undantag för "vissa kortsiktiga negativa effekter" för 2017 då rörelseresultatet minskar till följd av senarelagd försäljning, en redovisningsmässig konsekvens.


Från och med 2017 upphör samtidigt betalningen av tilläggsköpeskilling till den förre ägaren av varumärket Björn Borg, med en förväntad positiv effekt på rörelseresultatet som till stor del motsvarar den kortsiktiga negativa effekten från förvärvet av Baseline-koncernen.


Distributionsavtalet för regionen Benelux sades upp i december 2015 för att upphöra december 2019 då distributionen skulle tas över av Björn Borg-koncernen.


Förvärvet av verksamheten i Benelux ska påskynda en vertikal integrationen av verksamheten för att komma närmare konsumenter och återförsäljare, skriver bolaget.


Baseline-koncernen är grossist och sköter logistik och egen återförsäljning av underkläder och sportkläder i tolv egna konceptbutiker och outletbutiker i regionen. Med 90 anställda var omsättningen cirka 23,3 miljoner euro 2015. Verksamheten gick med förlust. Rörelseresultatet var minus 0,7 miljoner euro.


Benelux är den största marknaden för varumärket Björn Borg - större än Sverige - och stod för 26 procent av den totala varumärkesomsättningen 2015.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064