Björn Borg förvärvar distributör
Björn Borg förvärvar Baseline-koncernen, den nuvarande distributören för Björn Borg-produkter i Nederländerna och Belgien.
Benelux-regionen är den största marknaden för varumärket Björn Borg, före Sverige, och stod under 2015 för 26 procent av den totala varumärkesomsättningen.
Det är också den marknad där varumärket har klart starkast ställning inom sportkläder, vilket strategiskt är en central produktkategori för att bygga Björn Borg som ett sportmodevarumärke.
Förvärvet av verksamheten i Benelux är ett viktigt steg i att accelerera den vertikala integrationen av Björn Borgs verksamhet och ligger i linje med strategin att komma närmare konsumenter och återförsäljare, skriver ledningen i ett pressmeddelande.
Baseline-koncernen bedriver både grossistverksamhet och egen återförsäljning av Björn Borg-produkter inom framför allt underkläder och sportkläder, inklusive drift av tolv egna konceptbutiker och outletbutiker i Nederländerna och Belgien. Verksamheten inkluderar också logistikhantering för den lokala marknaden.
– Genom att förvärva verksamheten i Benelux kan vi ta vara på potentialen i denna viktiga marknad och får möjlighet att säkra kontinuiteten i verksamheten genom att bygga vidare på den plattform som redan finns, säger Henrik Bunge och fortsätter:
– Vi ser detta som en viktig investering för vår framtida tillväxt, och med rätt timing då 2017 är vårt första år utan tilläggsköpeskilling till den förre ägaren av Björn Borg-varumärket, vilket ökar vår finansiella kapacitet för ett offensivt steg som detta. säger Henrik Bunge.