Kassalöst i Amazons nya dagligvarubutik
Nu ger sig e-handlaren Amazon in på dagligvarumarknaden. Med en kassa- och personallös butik där appen spelar huvudrollen.
Kunden checkar in butiken med en app i telefonen. Sedan plockar hon på sig det hon vill ha, direkt i egen kasse. Den "varukorgen" har sin har sin virtuella motsvarighet, där tekniken ser till att känna av vad som plockas ur - och sätts tillbaka - i hyllan.
Sen är det bara att gå ut ur butiken, och varorna debiteras på kunden Amazonkonto.
Inga köer i kassan, rapporterar bland annat New York Times från butiken som är av servicebutikskaraktär med drickor, hämt-mat, nödvändigvaror och ingredienser för mat som snabbt kan lagas till hemma.
Amazons ledning har sagt att man planerar att öppna en Amazon Go för allmänheten under nästa år.
New York Times rapporterar om att e-handelsjätten också arbetar på ett annat dagligvarukoncept, där kunden handlar online men hämtar upp själva i ett enkelt utlämningssystem. Två sådana uthämtningsställen är på gång i Seattle, enligt dokument hos kommunen.
För ett drygt år sedan öppnade Amazon sin första fysiska bokhandel, också det i Seattle. Nu finns fler likadana på andra ställen i USA.
Läs om Amazons första fysiska bokhandel här:
http://www.dagenshandel.se/nyheter/amazons-forsta-natbutik/