23948sdkhjf

Tyskarna gillar Clas Ohlson

I samband med rapportsläppet för andra kvartalet konstaterar Clas Ohlsons vd Klas Balkow att de tyska konsumenterna tagit emot kedjan väl: de handlar till ett bra snittkvitto och uppskattar kedjans egna varumärken.

Clas Ohlsons vd Klas Balkow är fortsatt nöjd med intåget på den tyska marknaden.


Clas Ohlsons öppnade sin första butik i Hamburg i mitten av maj och har följt upp det med ytterligare två Hamburgbutiker, en i mitten av september och en i slutet av november.


– De indikatorer vi hade efter det första kvartalet har fortsatt med de två butiker vi nu kompletterat med. Vi har en positiv start. Det tar tid att bygga varumärke, men vi får väldigt mycket positiva kundreaktioner, säger Clas Ohlsons vd Klas Balkow till Nyhetsbyrån Direkt.


– Det har startat bra med konverteringen (hur många av kunderna i butiken som köper något; red:s anmärkning) som är på en helt annan nivå en när vi öppnat upp i andra nya länder och vi har startat på ett bra sätt när det gäller snittkvittot. Dessutom har våra egna varumärken fått en flygande start, fortsätter han.


Stabilt överlag


När det gäller hela koncernen betecknar Klas Balkow det andra kvartalets utveckling, där den jämförbara försäljningen steg med 3 procent, som "stabil".


– Men det har varit en svängig period med en jättefin utveckling i augusti men med en lite svagare höst, säger han.


Några övriga korta kommenterar från Klas Balkow i samband med rapportsläppet för övriga marknader:


* Sverige: hyggligt stabil marknad där bolaget tar andelar.


* Norge: konsumentförtroendet tar sig nu, Clas Ohlson växer mer än marknaden.


* Finland: haft en fantastisk utveckling på en något vikande marknad.


* UK: lite trögare marknad, inte minst med trafiken i köpcenter. Däremot tar de mindre butikerna i London hela tiden steg framåt månad för månad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063