Nya EU-regler stoppar e-handelns geo-blockering
Det är många nyheter på gång för e-handlare inom EU. Framöver får inte e-handlaren välja vilka kunder som får handla var. E-handelskunden får fritt välja från vilken sajt hen vill handla inom EU.
E-handlaren har idag möjlighet att själv välja vilken marknad som denne vill sälja och leverera till. Det har EU betraktat som en ”geo-blockering” av kunder från vissa länder.
Stopp för geoblockering
I strävan efter stärkt konsumentskydd beslöt näringsministrarna att e-handlaren inte ska kunna vägra sälj längre.
Tidigare har, exempelvis, en svensk e-handlare kunna begränsa sitt sälj efter eget skön. Till exempel till Norden och till något utvalt annat land, och samtidigt länka ett specifikt lands kunder till en specifik lands-variant av e-butiken.
Nu måste e-handlaren öppna upp för alla kunder, oavsett var de befinner sig inom EU.
Ökad pristransparens
Kunden får också större möjlighet att ”välja prisnivå”. Ta exemplet med en detaljhandelskedja som har en e-handelsbutik i Sverige och en i Polen. Idag kan handlaren bestämma att den svenska kunden enbart får handla från den svenska e-handelsbutiken.
Om EU-parlamentet nu beslutar i enlighet med ministerrådets förslag kommer den svenska kunden att kunna välja att handla från den polska e-butiken, i sin jakt på lägre pris.
Handlaren bestämmer fortfarande utlämningsland
Men, och ett viktigt men, däremot kommer handlaren även framöver kunna bestämma att leveransen bara ska kunna ske i kundens hemland. I fallet ovan, kan alltså den svenska kunden bara få varan levererad inom Polen.
– De nya bestämmelserna är inte utformade i detalj än, men allt talar för att det blir så här, säger Stefan Kvarfordt , Svensk Handels utsände i Bryssel.
Den lättnad, jämfört med ursprungsförslaget, som togs i måndags, blev att e-handlaren inte ska vara tvungen att tillhandahålla samtliga lokala betalsystem. Så behöver till exempel inte en tysk e-handelssajt kunna hantera Swish.
Tidigast om ett år
Jonas Ogvall , vd för Svensk Distanshandel, ser problem med de nya bestämmelserna.
– Idag är e-handlaren skyldig att göra en omfattande kreditkontroll på kunden före köp. Men hur ska en enskild handlare kunna hantera det för alla olika länder?
Reglerna kring geoblockering kommer tidigast att kunna träda i kraft vid årsskiftet 2017/2018.
"I grunden positivt"
EU arbetar nu med att sätta nya regler för e-handel som ska realisera EU:s digitala inre marknad. I det här paketet ingår också nya bestämmelser kring hur e-handlaren ska betala moms, med tanke på att kunderna befinner sig i olika EU länder med sins emellan varierande momssatser.
– EU:s arbete för att riva hinder för den digitala handeln är i grunden positivt, till exempel det man gör för moms, paketleveranser och konsumenträtt. Arbetet går i rätt riktning även om man kan ha åsikter om detaljerna, säger Stefan Kvarfordt.
Jonas Ogvall tillägger:
– Och exakt hur det blir vet vi dock inte, det finns fortfarande möjlighet att påverka.