23948sdkhjf

Flygplatsdata visar shoppingväg

När Frankfurts flygplats aktivt började optimera sina resandeströmmar, har det resulterat i att de resande blev mer nöjda med upplevelsen på flygplatsen. Bland annat minskade köandet. Flygplatsen har också använt insamlade data för att höja shoppingtemperaturen.
Frankfurts flygplats har tillsammans med SAS Institute fått passagerarströmmarna att flyta smidigare, både med historiska data och framtida uppskattningar.

Ankommande leds till olika gångstråk beroende på hur resandeströmmarna ser ut, den digitala skyltinformation som de möts av förändras över tid och säkerhetskontrollerna kan vara förberedda på att snabbt kunna öppna fler filer.

Stor mängd data optimerar flöden

Det här möjliggörs genom ett system som både arbetar med historiska data och data i realtid.

Historiska ankomstsiffror för olika veckor, dagar och tidpunkter på dagen används för att förutspå hur det kommer att se ut i framöver i till exempel antalet ankommande till varje pir. I sammanvägningar ingår också information kring varje flygning: var den ankommer från, flygplanstyp, andra flygningar samma dag från samma avreseort och liknande]De här prognoserna länkas samman med realtidsdata; antalet väskor som passerar genom terminalerna och antalet personer, som de uppfattas av kameror på flygplatsen.

Underlättar planering

Flygbolagen är i vissa stycken återhållsamma med att lämna ut data till andra än tull och gränspolis och andra liknande aktörer, så dessa egeninsamlade data bli viktiga i flygplatsens egen planering.

Erik Strömgren , senior teknisk konsult på Sas institute som är engagerat i arbetet med flygplatsen. påpekar att det inte handlar om att man samlar in individinformation, från till exempel mobiltelefoners påslagna wifi, utan om att se till helheten där man mäter kötider och volymer av resenärer.

Flygplatsen – Tysklands största köpcentrum

Frankfurts flygplats är Tysklands största köpcentrum. Och eftersom flygplatsen inte bara tjänster pengar på avgifter utan också på handeln, där butikshyrornas baseras på försäljning, används motsvarande underlag också till att styra kunderna mot lämplig shopping, när de får tid över istället för att stå i kö. Det kan handla om vilka butiker man lägger var, till exempel.

– Det här tillvägagångssättet skulle också kunna användas i exempelvis köpcentrum, för att undvika köer, förbättra kundupplevelsen och driva handel, säger Erik Strömgren.

App på plats

Flygplatsen har också en flygplatsapp.

– Den som ankommer med flyget och slår på sin telefon får ett erbjudande, och den som går förbi en butik på flygplatsen kan få ett skräddarsytt sådant, säger Erik Strömgren.

Här handlar det om en annan typ av data, om individuella data insamlade från de resandes mobiltelefoner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078