Glasögonjätte fokuserar på Norden
Att Sverige är en trendkänslig marknad är det många handelsaktörer som vittnar om. Senast i raden är italienska Safilo group som tar nya tag i höga nord. – Vi ska vi bli mer synliga på den nordiska marknaden, säger bolagets nytillträdde Nordenansvarige Frederic Laffort.
Det bådar gott för det italienska glasögonföretaget, som nu har öppnat ett stort shoowroom på Östermalm i Stockholm, av samma storlek och utförande som i New York, Milano och Hongkong. Frederic Laffort (se bild här intill) har fått i uppdrag att ta hand om den region som omfattar Norden, Baltikum, Irland och Storbritannien.
Idag säljs bolagets glasögonbågar och solglasögon i huvudsak via återförsäljare med fysiska butiker: optiker, sportbutiker, modebutiker. Men bågarna och solglasögonen säljs också via e-butiker, såväl andras som den egna.
Sverige beskrivs som en av bolagets trendsättande nyckelmarknader, och just för Svriges del tror man också stort på två av gruppens egenägda varumärken, Polaroid – som sedan länge är starkt i Norden –, och sportinriktade Carrera och Smith.
- Nordiska marknaden är en nyckelmarknad för oss och ska vara en tillväxtmotor för väst-europeiska regionen, säger Frederic Laffort som har tuffa mål satta för sig, han skall vara med och bidra till att 2014 års globala resultat på 118,4 miljoner euro dubblas fram till år 2020.
Idag är har Safilogruppens egna varumärken en försäljningsandel på strax under en tredjedel, målet är att den ska komma upp till 40 procent.
Tillväxtpotential ser man i konsumentens vilja att ha fler än ett par glasögon. Teknik och mode gör att det finns en mängd olika glasögon, bågar och linser, för olika tillfällen: ökat mörkerseende, bilkörning, sport och fest. Fler tekniska landvinningar är att vänta.
– Det kommer att komma glasögon som gör att man kan se läsa på surfplattans skärm i solljus, säger till exempel Joanna Onland , som är på besök i Stockholm, också hon nytillträdd i sitt jobb som kommersiell direktör för Västeuropa och med i koncernledningen, bland annat.
Hon ger också exemplet med röda HD-polariserande linser som i solglasögon kan ta bort det blå ljuset som i långa loppet kan skada ögonen.
Och i showroomet syns också en mycket iögonenfallande innovation för våren: solglasögon med mönstrade linser. Sedda utifrån framträder ett färgglatt mönster, men väl på näsan fungerar de som vanliga solglasögon.
- Om parfym förut var den lyxen som folk kunde identifiera sig med, har glasögon nu fått samma funktion, vare sig det är märkesbågar eller sportbågar, säger Joanna Onland.
SAFILO GROUP-FAKTA:
Safilo group
Starten 1878
Formger, tillverkar, marknadsför och säljer glasögonbågar och solglasögon (de senare inklusive linser.)
Marknader : 98 000 fysiska försäljningsställen, till detta kommer e-handel (via återförsäljare respektive varumärkenas egna e-butiker). Helägda, globala distributionsnät i 39 länder,
5 egna varumärken och 25 licensierade
Sju egna fabriker i Italien (fyra), Slovenien, Usa och Kina. Den första tillverkningsanläggningen för linser och bågar, som sedan företaget köpte, öppnade redan 1878. Safilo säger sig därmed vara den äldsta globala aktören i glasögonindustrin.
Omsättning: 2015 1,3 miljarder euro netto (2014: 1,2 miljarder euro)
Justerat rörelseresultat: 2015 102,4 miljoner euro (2014: 118,4 miljoner euro)
Målet för 2020: att öka nettoomsättningen till 1,6-1,7 miljarder euro. Rörelseresultatet ska fördubblas från 2014 års nivå.
Noterat på Milanobörsen