23948sdkhjf

Retail and Brands på rätt väg

Klädkoncernen Retail and Brands offentliggjorde på tisdagen sin årsredovisnIng för 2015/2016. Ökad försäljning och ett positivt rörelseresultat ger hopp om framtiden - men omställningsarbetet är långtifrån färdigt.


RNB:s nettoomsättning ökade från 136 miljoner kronor till 2 173 miljoner. Försäljningsökningen på 1,9 procent låg under marknaden som ökade med 2,6 procent. Rörelseresultatet på 36 miljoner kronor ligger under föregående års rörelseresultat på 48 miljoner kronor.

I koncernen ingår Polarn och Pyret, Brothers, e-handeln Man of a Kind, Departements&Stores, som driver butikerna på NK,

RNB har ägnat verksamhetsåret åt en rad förbättringar, som presenteras i årsredovisningen:

Under första kvartalet rekryterades Nanna Hedlund till rollen som vd för Polarn och Pyret. Hon kom senast från rollen som marknads­direktör för kosmetikkedjan Kicks.

Andra kvartalet inleddes en omfattande över­ syn av hela verksamheten inom Polarn och Pyret.

I en intervju i Dagens Handel tidigare under hösten säger RNB:s vd Magnus Håkansson att Polarn och Pyret står för högsta kvalité och funktion, men andra företag har blivit duktiga samtidigt som de har modernare design och kommunicerar effektivare med sina kunder.

– Visst har Polarn och Pyret en trogen publik, men för att behålla positionen måste modegraden öka och kommunikationen kännas fräschare. Det finns en stark sund kärna i Polarn och Pyret, men det behöver bli mindre präktigt, sade han då.

Tredje kvartalet förvärvade Polarn och Pyret 51 procent av Kids Company Oy, masterfranchise­verksamheten i Finland med tolv butiker, en e­handelsbutik samt tre franchisebutiker.

Under fjärde kvartalet lanserades Man of a Kind – ett e­-handelskoncept inom exklusivt herrmode.

RNB förlängde under fjärde kvartalet den nuva­rande rörelsefinansieringsramen om 400 Mkr från bolagets huvudägare (Konsumentföreningen Stockholm) från 2017 till 2018 med oförändrade avtalsvillkor.

I Dagens Handels intervju i höstas berättade Magnus Håkansson att det tog tre år att vända modekoncernen från massiva förluster till vinst, och att man nu jobbar på att företaget ska bli mer snabbfotat för att komma närmare kunderna och öka lönsamheten.
När han ställde sig vid rodret år 2011 hade företaget gjort kraftiga minusresultat sedan 2006, och det skulle dröja ända till 2014 innan siffrorna var på plus igen.
Nu har man fått bukt med de stora förlustkällorna. Koncernen går med vinst, men när Magnus Håkansson skulle beskriva resultatutvecklingen - han kunde vid det tillfället inte nämna några siffror - sade han att den går ”i sidled”.

Han framhöll att kulturförändringar tar tid och kräver investeringar och uppoffringar.

De finansiella målen i årsredovisningen är högre ställda:

Koncernen ska uppnaå en långsiktig EBIT-­marginal om 5 procent

• Departments & Stores ska uppnå en långsiktig EBIT­-marginal om 6­7 procent

• Polarn och Pyret ska uppnå en långsiktig EBIT-­marginal om 10 procent

• Brothers ska uppnå en långsiktig EBIT-­marginal om 4­6 procent

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063