Jetshops Black Friday-rapport visar megaökning
I en rapport som plattformsleverantören Jetshop har tagit fram på sina största kunder visas att Black Friday ökade hela 92 procent i omsättning samtidigt som antalet transaktioner ökade med 89 procent. Cyber Monday däremot hade en svag ökning.
– Det är framförallt retailers med omnikanalstrategi som ökar även online. Vi ser tydligt att det är de största kunderna hos oss som förberett sig bäst inför dagen och är därför de som blir mest framgångsrika under Black Friday, säger Fredrik Hedblom , COO på Jetshop.
Bland Jetshops största kunder fanns erbjudanden under hela Black Week med starkast försäljning under Black Friday då omsättningen ökade hela 92 procent och transaktionerna med 89 procent.
Cyber Monday började som e-handlarnas svar på handelns Black Friday och verkar dock inte alls få något fäste. Cyber Monday ökade endast med 4 procent i omsättning bland Jetshops 100 största kunder.
Under hela Black Weekend ökade den totala omsättningen med 84 procent och totalt antal transaktioner med 89 procent jämfört med motsvarande helg 2015.
Årets ökning hos Jetshops kunder under Black Weekend och Black Friday ligger över den genomsnittliga tillväxten under samma period. De handlare som ökat mest har haft erbjudanden i flera kanaler.
– Black Friday sätter extrem belastning på alla IT-system varje år då händelsen lockar fler och fler att handla på nätet. Vi var även i år förberedda, och hade personal på plats under hela kvällen på Black Friday för att säkerställa vår drift.
Det är med stor glädje vi ser att alla förberedelser och systemförbättringar lönar sig då vi inte hade några avbrott eller långsamma sidor under Black Friday”, säger Andreas Drougge , CTO hos Jetshop.