Frågetecken kvarstår om e-handeln i EU
"Bättre än väntat" är Svensk Handels betyg på ministerrådets beslut om en öppnare e-handel. Men flera frågetecken kvarstår.
Bland annat finns ett klargörande om att handeln inte behöver acceptera alla möjliga typer av betalsystem som konsumenten kan tänkas använda i olika länder och att företagen inte behöver stå för returer av varor vid reklamationer.
Det kvarstår dock flera frågetecken kring det ansvar handlare har för produkter som inte uppfyller konsumentlagstiftningen i konsumentens hemland.
- Företag avstår i dag ifrån att sälja till andra EU-länder eftersom regelverken ser så olika ut i de olika medlemsstaterna. Det viktiga vore att harmonisera dessa innan man går fram med tvingande regler för företagen, nu angriper man snarare symtomen än det verkliga problemet. Nu finns denna överenskommelse och vi förväntar oss nu att EU-parlamentet reder ut de kvarstående frågetecknen i den fortsatta processen, säger Karin Johansson , vd för Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Geoblockering innebär att den geografiska platsen bestämmer vilken version av sajten konsumenten ser, så kallad re-routing, och därmed vilket utbud av varor som visas.