Så shoppade svenskarna på Black Friday
Nu droppar Black- Friday- undersökningarna in. Cuponation har tagit reda på hur mycket svenskarna spenderade och på vad.
Cuponation skriver i ett pressmeddelande att de har analyserat datan för Black Friday för att få en inblick i svenskarnas shoppingmönster.
Enligt uppgifter från betalningstjänsten Dibs, som sitter med mer än hälften av transaktionerna inom svensk e-handel, ökade de enskilda inköpen med 21 procent jämfört med samma dag förra året. Cuponation har även sett liknande effekter och kan utläsa att fler svenskar passade på att handla under dagen än tidigare:
Svensken i genomsnitt spenderade 1019 kronor på att handla varor under Black Friday. Detta är en ökning på 23 procent jämfört med en vanlig dag veckan innan.
Inte bara elektronikhandel
Mode och accessoarer blev överlägset största kategorin, med nära 40 procent av inköpen Ingen annan kategori kommer i närheten. Skönhet och hälsa, inredning och design, sport samt elektronik och telefoner ligger på cirka 10 procent vardera, medan övrigt ligger på 17 procent.
Rabatter varierar
Den genomsnittliga rabattsatsen låg under fredagen på 35,97 procent i Sverige. De nordiska grannländerna hade liknande siffror – i Norge låg den på 35,63 procent och i Danmark på 35,94 procent. I Sverige låg de högsta genomsnittliga rabattsatserna inom kategorierna barn och leksaker (54,54 procent), fritid och nöje (50 procent), foto och tryck (45 procent), sport (40,12 procent) samt elektronik och telefoner (39,93 procent). Några av de lägre genomsnittliga rabattsatserna fann man inom kategorierna husdjur (13,5 procent), restauranger, mat och dryck (20 procent) och blommor och gåvor (22,44 procent).
Fler använder mobilen
Samtidigt har Cuponation sett att fler och fler använder sin smartphone vid inköp. Mobiltrafiken utgjorde 40 procent av den totala trafiken.
Nyligen visade en undersökning från Visa Europe att svenskarna, tillsammans med de andra skandinaviska länderna, är de mest frekventa användarna av mobila betalningar.