DHL inför ny leveranstjänst
Nu lanserar DHL Express tjänsten On Demand Delivery, som utvecklats för att kunna tillgodose den betydande tillväxten av internationella e-handelsvolymer.
Med On Demand Delivery kan avsändaren aktivera specifika leveransalternativ där mottagaren sedan kan välja det leveransalternativ som passar deras behov bäst via On Demand Deliverys hemsida.
DHL Express kan också informera mottagaren proaktivt via e-post eller SMS under hela transporten. Tjänsten är anpassad efter de krav som internationella e-handelsleveranser kräver, där de flesta av transporterna skickas till bostadsadresser och där kunder lägger stort fokus på flexibilitet och bekvämlighet.
– Vi har sett att mängden e-handelsleveranser växt från 10 procent år 2013 till mer än 20 procent av våra internationella volymer år 2016, säger John Pearson , vd i DHL Express Europa i ett pressmeddelande.
Han framhåller att detta primärt har drivits av den starka efterfrågan av värdefulla premiumvaror på den globala marknaden samt ökningen av nystartade återförsäljare som expanderar till nya marknader utomlands och därmed kräver en global expressleveranstjänst.
On Demand Delivery är enkel att använda:
Hemsidan kan nås från en smartphone, surfplatta eller dator, och erbjuder mottagaren upp till sex olika leveransalternativ.
Avsändaren kan också inkludera sitt eget varumärke i mottagarnas meddelanden. Mottagaren kan schemalägga en leverans, få leverans till en närliggande DHL Service Point eller en annan alternativ adress, samt även begära att en försändelse hålls under en semester.
On Demand Delivery kommer att installeras i mer än 100 länder under 2016 och 2017, motsvarande merparten av alla e-handelsaktiviteter och den globala handeln, samt är tillgänglig i över 50 språk.
Anders Karlsson/Transportnet