Nya visioner för Skärholmen
Med ny visionär ägare och en med en kraftig förväntad befolkningstillväxt i Söderort är utsikterna för Skärholmens centrum ljusa.
Det brittiska fastighetbolaget Grosvenor förvärvade Skärholmens centrum i januari förra året. På torsdagsmorgonen presenterades planerna för omdaningen av Skärholmens centrum vid ett frukostseminarium anordnat av Nordic Council of Shopping Centers (NCSC).
Söderort växer
Att de finns behov av ny shoppingyta i Söderort visade Tobias Rönnberg från HUI research i talande siffror:
Inflyttningen till regionen är stark, det byggs tusentals bostäder och köpkraften som i dag ligger på 45 miljarder per år kommer att öka till 59 fram till 2024. Detta innebär att det krävs ny shoppingyta.
– Samtidigt visar statistiken att det är köpcentrum och handelsplatser som tillsammans med e-handel tar en allt större del av shoppingkakan medan stadskärnorna tappar, säger Tobias Rönnberg .
Men han framhåller också att det inte projekteras för så mycket handel söder om staden.
- Efterfrågan kommer att öka snabbare än utbudet av handelsyta - ändå kommer många människor med genomsnittliga inkomster att flytta hit, säger han.
I norra Storstockholm är förhållandet det omvända - där finns det visserligen områden med höginkomsttagare, men inflyttningen blir inte lika stor. Trots det planeras en kraftig utbyggnad av handeln per capita, säger han.
Vad ska Grosvenor göra med Skärholmen då?
I dag har Skärholmens centrum, eller SKHLM som det skyltas sedan cirka tio år tillbaka , ingen vidare hipp känsla.
Ursprungligen var det en liten köpstad från sent 60-tal, med gator intill torget vid T-banan. Inglasat på 1980-talet och "uppfräschat" 2006-2008 till ett mer standardiserat uttryck när det ägdes av skandalbolaget Boultbee.
Levande städer
Grosvenors Carl Strufve berättar att Grosvenor är ett anrikt brittiskt fastighetsföretag, som under 300 år arbetat med stadsutveckling. Filosofin "Living City" genomsyrar allt man gör och tanken är att Skärholmen Centrum nu ska återställas till en mer stadslik känsla, och att förbättringen ska ge ringar på vattnet och bidra till att hela trakten lyfts.
Skärholmen Centrum är inte bara ett köpcentrum - här finns också en blandning av kultur och service som vårdcentral, teater, bibliotek och annat som gör det till ett nav.
Kluster
Henrik Wåhlin på WAK arkitekter presenterar planerna mer konkret - det ska skapas tydliga kluster:
Ett "foodområde" med flera matbutiker och restauranger ut mot torget.
Ett "fashionområde" med en ny entré och där butiksfronterna ska vara individuella.
Butikerna ska vara i två våningar. Det innebär att det övre planet med en galleriagång försvinner. En kontorsbyggnad tas bort.
Resultatet ska bli luftigare. Inglasningen behålls - det är ju ändå vinter ibland.
Återställ känslan
Men de ursprungliga husfasaderna som i likriktningsivern fått vitt gipsbruk på hela nedre planet knackas fram. Ett 60-talshus med röd fältspatsfasad och läckra detaljer återställs medan andra hus putsas i olika färger och en fasad blir genombruten för att få ett modernt uttryck.
En del av arbetet har redan börjat, men de stora förändringarna kommer att ske under 2017 - 2018 - förhoppningsvis utan att det stör besökarna för mycket.
FAKTA :
Skärholmen Centrum öppnade 1968.
Primärområdet har 140 000 invånare. Av dessa uppger 75 procent att de ser Skärholmen som sin mest naturliga shoppingdestination.
Antal besökare är 15 miljoner/år. Ökningen var 3,8 procent 2015.