Höga förväntningar på Black Friday
På fredag inleds Black Friday, reakampanjen som enligt sin amerikanska förlaga utgör startskottet på julhandeln. Bland de svenska detaljhandlarna planerar H&M, Kappahl, MQ, Clas Ohlson, Qliro, Björn Borg och Zalando att sänka priserna på utvalda varor eller delar av sina sortiment och förhoppningarna inför årets reafest är stora.
Intresset för fenomenet Black Friday har svalnat i USA, enligt branschorganisationen Svensk Handel, efter att fler butiker startat sina reor tidigare och att fler kunder handlar på nätet. Även i Sverige har flera handlare tjuvstartat och H&M, MQ, Nelly och Björn Borg har redan aktiva kampanjer i dagsläget.
Black Friday är dock fortfarande på uppgång i Sverige och detaljhandlarna beskriver kampanjen som en viktig försäljningsperiod.
Kappahl tror på ökad försäljning
Kappahl vittnar om att försäljning såväl som trafik under Black Friday-kampanjen i fjol gick bättre än under motsvarande period året dessförinnan.
Årets kampanj är i princip lika omfattande som förra året men bolaget tror att större medvetenhet och intresse från kunderna kan bidra till en fortsatt ökad försäljning.
Fler erbjudanden hos Nelly
För Nelly, e-modehandlaren som drivs av Qliro, gick fjolårets Black Friday-kampanj bra och var en av bolagets främsta försäljningsdagar någonsin, enligt kommunikationschefen Erik Löfgren . Årets kampanj innehåller fler olika typer av erbjudanden jämfört med föregående år och bolaget hoppas att försäljningen blir bra även i år.
– Vi har stora förväntningar på Black Friday och vi tror att det kommer bli en riktigt bra dag för våra kunder med erbjudanden som de, förhoppningsvis, upplever som attraktiva, kommenterar Erik Löfgren.
Kunden håller an
Svensk Handel uppger samtidigt att flera handlare vittnar om en förändring i kundernas beteende både inför kampanjen och efter, något som bekräftas av Qliro, som också driver leksakskedjan Lekmer.
– Vi ser att många barnfamiljer inväntar Black Friday för att börja handla sina julklappar och även något lägre aktivitet strax efter Black Friday, säger Erik Löfgren.
Även MQ har, till viss del, märkt av att handeln inför och efter kampanjen påverkas. Kappahl och Björn Borg har dock inte märkt av någon förändring i kundernas köpbeteende, uppger de.
– Vi ser ingen förskjutning i mönstret hittills jämfört med förra året, kommenterar Joakim Holmstrand , marknadschef på Kappahl.
Nedräkningskampanj
I Sverige har H&M redan lanserat en nedräkningskampanj inför Black Friday där klädjätten i sin onlinebutik rabatterar utvalda varor varje dag med upp till 50 procents rabatt. Förra året körde bolaget en reakampanj i Sverige under perioden men utan att namnge den efter den amerikanska shoppinghelgen. Däremot hade bolaget Black Friday Deal Days i Norge och USA.
– Black Friday har blivit ett större fenomen globalt och en viktig aktivitet för H&M och för andra aktörer på marknaden att vara en del av. Så i år har vi valt att kommunicera Black Friday i Sverige och hoppas att våra kunder kommer att uppskatta vårt erbjudande, säger Johanna Dahl , PR-chef H&M Sverige.
H&M:s erbjudande skiljer sig från marknad till marknad och varar olika länge. På den svenska marknaden har bolaget i år ett erbjudande där kunderna får 20 procent på hela köpet om man köper tre eller fler varor under helgen, fredag till söndag.
Halva priset och tjuvstart
Kappahl planerar att ha halva priset på "massor av varor" från fredag till söndag. Kampanjen gäller på bolagets samtliga marknader Sverige, Norge, Finland och Polen och erbjudandet ska vara desamma både i butik och i onlinehandeln.
Klädkedjan MQ kommer att ha rabatter under fredag till söndag, men tjuvstartar på torsdagen klockan 20.00 i onlinehandeln. Kampanjen gäller i Sverige och Norge och är densamma i fysiska butiker som i e-handeln, med undantag för tjuvstarten. Bolagets förväntningar på årets kampanj är att den möter föregående års som beskrivs som "bra utfall, bättre än prognostiserat".
Kampanjer varierar mellan länderna
Clas Ohlson kommer att ha en kombination av rabatter på utvalda produkter och procentrabatter på vissa produktkategorier, som köksapparater. Kampanjen sträcker sig mellan fredag till söndag och gäller både i butik och i e-handeln. I fjol hade bolaget kampanj enbart i e-handeln i Sverige medan de hade kampanj både i butik och i e-handel på andra marknader.
Clas Ohlson har butiker i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien och Tyskland samt via franchise i Dubai.
– Vi har Black Friday-erbjudanden på samtliga marknader men kampanjerna kan variera i utformning mellan länderna, säger Niklas Carlsson , informationschef på Clas Ohlson.
"Köpfest"
E-handlargruppen Qliro kör olika kampanjer för bolagets olika affärsområden Nelly, Lekmer, Cdon och Gymgrossisten. För modehandlaren Nelly drog kampanjen i gång redan i måndags och håller på hela veckan till och med söndag. I måndags erbjöd Nelly upp till 80 procent på utvalda Nellyfavoriter och i tisdags var det 30 procent rabatt på bolagets festvarumärke NLY One.
För Cdon.com planeras olika kampanjer inom alla segment och nya erbjudanden kommer att släppas varje timme under hela fredagen.
– Kampanjerna gäller på Black Friday och vi brukar fortsätta köpfesten med vissa kampanjer över helgen, säger Erik Löfgren.
Förra årets Black Friday-kampanj beskrivs som "mycket lyckat" och antalet besök och order var tio gånger högre under Black Friday 2015 jämfört med en genomsnittlig dag under året. Antalet besök uppgick till 2,1 miljoner och 130.000 order lades.
En veckas kampanj
Björn Borg tjuvstartade sin Black Friday-kampanj i måndags och har upp till 50 procents rabatt på alla produkter, enligt e-handelschefen Noelia Guinón .
Kampanjen löper i en vecka, från måndag till måndag, och gäller på bolagets samtliga marknader. Erbjudandet är detsamma i butik som onlinehandel och målet är att överstiga 2015 års försäljning. Fjolårets kampanj ledde enligt Noelia Guinón till säljrekord.
Sedan blir det cyber-måndag
Nätmodehandlaren Zalando, där Kinnevik har en ägarandel på 32 procent, planerar för kampanjer under både Black Friday och Cyber Monday på sina 15 marknader, inklusive Norden och Tyskland. Det uppger Zalandos kommunikationschef Sigrid Dalberg-Krajewski i ett mejl till Direkt.
Cyber Monday, en kampanjdag som riktar sig mot handel över nätet, följer Black Friday och inträffar som namnet avslöjar på måndag. Kampanjdagen är dock inte lika stor, enligt Nyhetsbyrån Direkts sammanställning då flera detaljhandlare avstår från att ha kampanj på måndagen eller helt enkelt väljer att fortsätta Black Friday även på måndagen.