23948sdkhjf

Klarna och Media Markt greppar omnichannel

Elektronikjätten Media Markt och betallösningsföretaget Klarna har ingått partnerskap för att kunna erbjuda Media Marks-kunder en riktig omnikanallösning.
Lösningen innebär att Media Markt lanserar Klarna Checkout på nätet och Klarnas fakturalösning för företagskunder i varuhus.

Tanken är att man vill skapa en riktig omnikanalsupplevelse.

– Klarna har varit vår partner gällande fakturering från start när vi lanserade e-handeln, nu tar vi nästa steg och hanterar även faktureringen åt våra företagskunder online och i varuhus samt implementerar Klarna Checkout. Tillväxten av kunder som kommer i kontakt med oss från sin smartphone växer kraftigt och att vi nu erbjuder Klarna Checkout i nya snabbkassan ger en klart smidigare kundupplevelse. minskar friktionen i köpprocessen, säger Magnus Pettersson , omnikanalschef på Media Markt i ett pressmeddelande.

Han definierar omnikanalsupplevelse som "att ge sina kunder samma pris, utbud och tjänster före, under och efter köp oavsett i vilken kanal kunden möter företaget"

Han förklarar utmaningarna för Media Markt:

– Eftersom vi här i Sverige sitter på samma e-handelsplattform som merparten av övriga Media Marktländer har det funnits utmaningar med att implementera lokala lösningar för den svenska marknaden. Genom partnerskapet med Klarna tar Media Markt ytterligare ett steg i att bli den första fullvärdiga omnikanalsaktören inom hemelektronikbranschen, framhåller Magnus Pettersson.

Han berättar att Media Markt nu satsar allt mer på sina företagskunder samtidigt som de ständigt arbetar på att förenkla köpprocessen i onlinebutiken.

– Genom Klarnas checkout-lösning kommer förstagångskunderna endast behöva fylla i en bråkdel av den information som man tidigare var tvungen att ange tack vare den nya snabbkassan som dessutom är mobilanpassad. Och det spelar ingen roll om man är privatperson eller företagskund.

Snabbkassa

– Tillsammans med Klarna har vi klarat av att minska friktionen i köpprocessen genom att modifiera gästkassan till en snabbkassa och därmed kunnat implementera Klarna Checkout oavsett om man använder sin smartphone, surfplatta eller dator. Genom Klarna Checkout B2B får företag äntligen chansen att ta del av en lika smidig och säker köpupplevelse som privatpersoner, säger Magnus Pettersson

Helhetslösning

– Vi på Klarna tror stenhårt på Omnichannellösningar där kunder kan röra sig fritt mellan nätet och fysisk butik. Vi har haft en lång och intressant dialog med Media Markt för att identifiera deras långsiktiga vision kring smidigare betalningar. Genom det arbetet har vi nu tillsammans hittat ett sätt att möta den visionen. Det landade i en helhetslösning där de väljer Klarna som kassalösning för B2B och konsument, både på nätet och i butik, säger Anna Borg , Nordenchef på Klarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.1