Matse spår rejäl säljökning
Matse, som främst levererar mat på nätet, redovisar en tillväxt på 39 procent för det tredje kvartalet och nådde en nettoomsättning på 60,3 miljoner kronor. Bolaget spår att nettoomsättningen under fjärde kvartalet blir 81 miljoner kronor.
Ebita-resultatet uppgick till -13,4 miljoner kronor under det tredje kvartalet (-10,3), vilket gav en ebita-marginal på -22 procent (-24).
Bolaget ger ingen resultatprognos för koncernen men upprepar prognosen att Göteborgsområdet ska ha positivt ebita-resultat helåret 2016.
Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -10,3 miljoner kronor (-7,7).
Matses verksamhet redovisas i tre segment: Matse, Kokaihop Media och Cold Cargo.
Matse, som driver matbutik på nätet med hemleverans, består av tre geografiska segment: Göteborg, Stockholm och Västra Skåne. Följande är utvecklingen för segmenten under det tredje kvartalet:
Göteborg: nettoomsättning 38,4 miljoner kronor (28,3), ebita-resultatet 0,1 miljoner kronor (-1,8).
Stockholm: nettoomsättningen 14,6 miljoner kronor (11,3), ebita -5 miljoner (-4,4).
Västra Skåne: omsättning 3 miljoner kronor (0), ebita -3,7 miljoner kronor (-55.000)
Matse upprepar sina finansiella mål:
- nå positivt ebita-resultat i koncernen vid en total nettoomsättning från tre regioner på cirka 600 miljoner kronor
- nå 7-10 procent ebita-marginal från en region som omsätter cirka 350 miljoner kronor.