Coops nätmat rekordökar
Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent, vilket är mer än 50 procent högre tillväxt än marknaden för nätmat.
Coop skriver i ett pressmeddelande att en av förklaringarna till den snabba ökningen är den nya tjänsten Smartkassen, som snabbt blivit större än den traditionella matkassen och nu snart står för var femte köp.
Smartkassen har utvecklats tillsammans med det unga teknikbolaget Gastrofy. Tjänsten gör det möjligt att välja bland 100-tals maträtter från Coops receptdatabas och anpassa dem efter antal portioner. Ingredienserna läggs sedan till i en smart inköpslista som minimerar svinn.
– Med Smartkassen har vi gjort det snabbare, enklare och mer hållbart att handla på nätet. Vi ser att det är en tjänst som våra kunder uppskattar och gör dem mer lojala, vilket i sin tur gör att vår tillväxt accelererar, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör för Online på Coop.
Enligt Svensk Handels D-Food Index för årets tre första kvartal 2016 ökade mathandeln på nätet totalt med 34 procent och lösplock med 46 procent. För Coop ökade den totala nätförsäljningen under samma period totalt med 58 procent och lösplocket, där Smartkassen ingår, med 66 procent.
Växer utanför storstäder
På Coop ser man Smartkassen som en delförklaring till den starka utvecklingen. En annan tillväxtdrivande faktor är att Coop har en breda distribution som når mer än hälften av de svenska hushållen med hemkörd mat.
Smartkassen och lösplock av mat med hemkörning finns idag tillgänglig i de största städerna och når halva Sveriges befolkning. Den traditionella matkassen går att beställa på nätet och hämta i alla Coops butiker runt om i Sverige.
– Mat på nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsområdena. Med Smartkassen har vi dessutom breddat vårt kundunderlag genom att det blivit enklare att handla mat på nätet, säger Fredrik Johanson.
Ny Dark Store i Kungens Kurva
För att kunna möta kundernas efterfrågan kommer Coop i början av nästa år att flytta sitt e-handelsnav i Mälardalen från Högdalen till en helt ny så kallad Dark store i Kungens Kurva. Detta gör att kapaciteten för e-handeln kommer att tredubblas.
I novembernumret av Dagens Handel finns ett reportage från Coops Dark Store i Kungens Kurva, som byggs för en industriell drift, med en högre grad av automatisering.