Nöjeslivet digitaliseras och blir sundare
I dag släpper Kairos Future Harrysrapporten, en forskningsrapport om trender, beteenden och attityder som pekar fram emot 00-talisternas nöjesliv. Starka trender är digitalisering och sundhet.
Niclas Möller, vd för Harrys, säger att beslutet att satsa på rapporten vuxit fram ur en ilska över att det inte forskas om nöjesbranschen. Unga har helt andra attityder än tidigare generationer, men restaurangbranschen är konservativ och hänger inte med. Med en förväntad tillväxt inom krogbranschen från dagens 100 miljarder till 150 miljarder år 2020 gäller det att förstå morgondagens kund.
- Traditionellt har krogarna bäst marginaler på dryck, och därför går koncepten ut på att få gästerna att dricka. Men om man tittar på ungdomars beteende i dag är de inte intresserade av samma saker som 60- och 70-talister var i samma ålder. Branschen behöver anpassa sig, säger han.
Männen bakom rapporten, Patrik Stoopendahl och Jörgen Jedbratt från Kairos Future framhåller att ungdomar i dag har andra attityder. Kairos Future är ett internationellt analysföretag som ända sedan tidigt 80-tal har ställt samma frågor till olika åldersgrupper. De berättar att 80-talets 18-29-åringar gillade att dansa, men tyckte det var tråkigare att spara. Dagens ungdomar är mycket mer präktiga - de tycker att det är intressant att spara, men det är bara tio procent som uppger att de gillar att dansa. Med detta följer att de de är måttfulla med dryck. De tar en öl istället för tre, avstår från starkare drinkar och vill hålla sig fräscha för att kunna prestera på jobbet.
Patrik Stoopendahl som är antropolog forskar genom att hänga med människor och därigenom utröna hur de tänker och agerar.
En stor del av rapporten bygger på hans umgänge med en fokusgrupp av unga människor.
Måttfullt festande
– Att balla ur är lågstatus. 70-talisterna festade hårdare - på ett sätt som 90-talister inte tillåter sig, säger han och drar slutsatsen att det beror på att man inte vill hamna på något you-tubeklipp, eller på facebook som en sämre version av sig själv.
I stället väljer man drycker mycket medvetet - varumärken är viktiga, man är intresserad av lokala bryggerier, ekologiska viner och drycker med lägre alkoholhalt. Alkoholfria drinkar med premiumingredienser är intressanta.
Intresset för sund mat och hållbarhet är också starkt.
Jörgen Jedbratt talar om det han kallar "nattklubbstransformationen" - eller döden. Att släppa loss med att dricka, dansa, ragga är otrendigt.
Slutsatsen är att krogbranschen behöver släppa en del traditioner för att locka de unga.
– Men samtidigt måste det finnas valfrihet, säger han.
Moderna koncept är exempelvis att man träffas "out of office" efter arbetsdagens slut, eller att man skapar speciella mötesplatser för personer med speciella intressen i form av nischade livsstilsfester, sportbarer för e-sportare och sådant.
Digitalisering
Digitaliseringen inom restaurangvärlden har inte nått långt. Det är många krogar som fortfarande bara tar emot bokningar på telefon.
Men en ny företeelse - appar som används för att planera en utekväll har dykt upp. De finns som ett filter mellan krogen och gästen.
Niclas Möller talar om behovet av digitalisering - hur en krogkväll som börjar trevligt kan sluta i otålig väntan på notan.
– Både beställning och betalning skulle kunna rationaliseras - titta bara på dagligvaruhandeln! På krogen skulle man inte behöva ta upp tiden med trivialiteter utan ägna det mänskliga mötet åt det som betyder något - som hjälp med vinval.