23948sdkhjf

Flera vägar till minskat matsvinn

– Det är Willys som har kommit längst med arbetet med minskat matsvinn, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.
Arbetet med att minska matsvinnet hos Axfood är ett pussel med många bitar, från beställningsledet, till hanteringen i butik och vidare ut till konsument.

Det är i samarbetet med välgörenhetsorganisationer, som Stadsmissionen och Röda korset, som Axfoods kedjor ligger längst fram.

Alla delar av Axfood – Willys, Hemköp, Axfood snabbgross och Dagab – samlar in mat med kort datum som skänks till organisationerna.

– Räknar man på omfattningen i dagsläget, och extrapolerar den till ett år motsvarar den insamlade maten 250 ton, säger Claes Salomonsson .

Willys har kommit längst. Idag har ett drygt 40-tal enskilda butiker i kedjan knutit olika former av samarbeten med lokala hjälporganisationer. Kedjans mål att halvera matsvinnet inom fem år.

Svinnsmart - ett pilotprojekt

Sju Willysbutiker har också under höstens startat pilotprojektet Svinnsmart, ett systematiserat sätt att öka attraktiviteten hos varor med kort datum och varor med skönhetsfläckar. Priset på”fula frukter” och dagsfärskt bröd sänks innan stängningsdags.

– Det handlar mycket om frukt och grönt, där man sätter ner priset med 35-55 procent, berättar Claes Salomonsson.

Svinnsmartvarorna märks ut med speciella skyltar.



Välkänd i sammanhanget är medlemsbutiken Nya Matmissionen, som startats av Axfood och Stockholms stadsmission. Butiken öppnade första gången i december förra året och låg först i Rågsved. I våras brann den ner men återöppnade i september på ny plats, i Veddesta. Sedan dess har runt 25 ton mat sålts till en tredjedel av ordinarie pris till människor i ekonomiskt utsatthet. Butiken arbetar med medlemskap och har på kort tid fått över 2 000 medlemmar.

Varor med kort datum blir hämtmat

På butiksnivå kan också annat göras i arbetet med att ta hand om varor med kort datum. I Axfoods fall är det speciellt Hemköp, med delikatessavdelning och personal, som har möjligheter att ta vara på mat för att laga färdigrätter.

– Jag tänker till exempel på Hemköp vid Torsplan i Stockholms, som säljer ungefär 900 lunchrätter varje vardag från sin buffé. Där arbetar man så, säger Claes Salomonsson.

Precisa beställningar minskar svinnet

En grundläggande faktor i att minska matsvinnet är förstås att butikerna blir mer precisa i sina varubeställningar.

Hos Axfood finns bland annat system som automatiskt läser av hur mycket en speciell produkt som finns kvar och vilken mängd som ska beställas. Systemet används i alla Axfoods butikskedjor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065