Black Friday: Fler handlare hakar på
Nu står Black Friday-erbjudandena som spön. Elektronikhandel och modehandel är mest aktiva - och för den som har svårt att orientera sig i utbudet finns ett snabbspår.
Företaget har vaskat fram de bästa rabatterna på mängder av produkter - allt för att göra Black-fridayshoppingen så bekväm som möjligt. I Sverige är Black Friday främst ett näthandelsfenomen men det sprider sig även i den fysiska handeln.
Hel fyndvecka
Elektronikjätten Media Markt drar ut Black Friaday en hel vecka. De kallar det Das Black Friday och man startade redan på måndagsmorgonen i samtliga varuhus.
- Precis som tidigare år kommer vi ha riktigt starka bud som kommuniceras både online och offline. Med kampanjen Das Black Friday tar Media Markt ytterligare ett grepp kring en av årets största shoppinghelger, säger Anna Sjödin , PR- och kommunikationschef på Media Markt i ett pressmeddelande.
Också Elgiganten storsatsar både på nätet och i butikerna.
Elektronikkedjan räknar med närmare 1,3 miljoner kundbesök och nya försäljningsrekord. Det innebär att de tror att Black Friday bli kedjans största handelsdag på hela året, större än första dagen på mellandagsrean.
– Förra året ökade vi försäljningen med 75 procent jämfört med året innan, vilket var över alla förväntningar. Men allt talar för att Black Friday blir ännu större i år. Kunderna är redo, det ser vi inte minst på trafiken till vår hemsida som nu ökar för varje dag. Det följer samma trend som förra året, med den skillnaden att trafiken i år är dubbelt så hög. Vi räknar med 1,3 miljoner kundbesök och nya försäljningsrekord på fredag, säger Niclas Eriksson , vd på Elgiganten.
Black Friday startar klockan 00:01 natten mot fredagen.
Redo för säljtryck
I ett pressmeddelande beskriver Elgiganten förra årets anstormning:
"Förra året blev kundanstormningen vid midnatt så hård att sajter över hela Norden, inklusive Elgigantens, gick ned och var mer eller mindre svåra att handla från. Trots det fortsatte försäljningen in på småtimmarna och mellan klockan 06:00-08:00 såldes hemelektronik för 9 miljoner kronor via Elgigantens nätbutik. Varuhus över hela landet rapporterade dessutom om köande kunder inför öppning."
I år är man bättre förberedd:
– Vi räknar med ett mycket stort kundtryck direkt vid midnatt och har genomfört tester över hela året för att klara mer än dubbelt så mycket trafik mot vad vi hade som mest förra året, säger Niclas Eriksson.
Förväntningar
Cupo nation har genomfört en enkät för att få en inblick i svenskarnas förväntningar på Black Friday i år. Enkäten har besvarats av 935 personer och bland annat kommer följande information fram:
48% av de svenska onlinekonsumenterna menar att Black Friday är en viktig shoppingdag - inte långt efter julen som hamnar på 58%.
Hela 72% av respondenterna letar efter erbjudanden inom kategorin mode & accessoarer under Black Friday. Därefter kommer elektronik & smartphones på 59%.
2016 blir rekord
En studie genomförd av Shopalike.se. visar att allt fler kunder får upp ögonen för Black Friday, i takt med att handlarna ger fler och bättre erbjudanden. Från 2014 till 2015 ökade antalet sökningar på Black Friday med 50 procent. Shopalike skriver att om trenden håller i sig betyder det 675,000 sökningar relaterade till Black Friday endast i november 2016. Antal sökningar för Black Friday per månad* Siffror från Google Trends antyder att Black Friday kommer att växa med åtminstone 50 procent under 2016, sett till antal sökningar i Sverige.
Enligt Shopalikes marknadschef, Sebastian Grebasch , har Black Friday under senare år blivit butikernas enskilt viktigaste REA-dag:
–Vi har sett hur butikerna erbjuder fler och bättre rabatter under Black Friday för varje år som går. Trots att konceptet med en amerikansk "shoppinghögtid" möttes med skepsis till en början, kan vi se fenomenet växa och sprida sig över världen. Butikerna har definitivt insett dagens potential och därmed blir rabatterna större, mer lika dem i USA.
Han konstaterar även att nya butiker hoppar på Black Friday-tåget:
- Eftersom vi har kontakt med över 400 olika webbutiker kan vi konstatera att trenden kommer att fortsätta växa och att även butiker som tidigare aldrig övervägt att köra Black Friday kommer att testa på det i år.