Fullt ös i den Nordiska paviljongen
På den pågående mässan Mapic i Cannes har en rad nordiska aktörer en gemensam paviljong. På onsdagsförmiddagen var där fullt av besökare som diskuterade etableringar, nya koncept och idéer.
Dagens Handel träffar Vasakronans Jesper Örtengren i montern. Han berättar att det är femte året för den nordiska paviljongen, där en rad fastighetsägare är representerade, tillsammans med andra intressenter som arkitekter och organisationer som Invest in Scandinavia, Business Sweden och Nordic Council of Shopping Centres, NCSC.
Han säger till Dagens Handel att Mapic är en bra arena att träffa internationella detaljhandlare som är intresserade av den nordiska marknaden.
- Norden är en liten marknad, men den är het och hårt konkurrensutsatt. Poängen med att etablera ett internationellt varumärke i exempelvis Stockholm i stället för att öppna ytterligare en butik i Paris eller London är att den krävande nordiska marknaden är lärorik.Handlarna lär sig mycket eftersom där finns så duktiga konkurrenter, säger han.
Fredrik Elsner på arkitektbyrån Wester + Elsner Arkitekter ser Mapic som en intressant arena - en plats där det pågår intressanta diskussioner och man får en uppfattning om vad som sker runt om i världen.
Pernilla Karvia på retailkonsulten VKTRY är här med sin uppdragsgivare Max hamburgare. Hon noterar att det i år är få retailkedjor som ställer ut, jämfört med tidigare - det är tydligt att det är köpcentrumägarna som konkurrerar om detaljhandlarna. Handlarna nöjer sig med att vara besökare, och de spanar efter de bästa platserna att etablera sig.