Dagens Handel på plats på Mapic
Just nu pågår Mapic, den globala mässan för köpcentrum. Omkring 700 utställare från hela världen och 8000 besökare har kommit till Cannes för att visa upp sig, lära och inspireras.
Världens stora köpcentrumägare som Unibail Rodamco, Ikea Centres, Klépierre liksom mindre ställer ut. Globala detaljhandlare spanar runt efter intressanta etableringar, köpcentrumägarna spanar efter nya hyresgäster och innovativa idéer att omsätta på hemmaplan.
Hela dagarna pågår 5-6 parallella seminarier i olika ämnen.
Denna morgon modererade den brittiska mediaprofilen och retailexperten Mary Portas ett seminarium om brittisk detaljhandelsutveckling.
Hon betecknar London som världen just nu mest kreativa och innovativa handelslabb.
Panelen bestod av Jeremy Collins från fastighetsägaren John Lewis, Duncan Grant från leksakskedjan The Entertainer, Justin Taylor från fastighetskonsulten Cushman&Wakefield och Jace Tyrell från New West End Company, som utvecklar handeln i Londons West End.
En av de mest diskuterade frågorna under morgonen var hur man ska balansera mellan turisters och lokalbefolkningens behov, något som är mycket aktuellt exempelvis i West End, där det finns en enormt köpstark lokal befolkning, samtidigt som här finns ett stort sug från turister från bland annat Kina och Ryssland.
Mary Portas framhåller att turister och lokalbefolkning har helt olika dynamik och energi och att handlaren behöver känna av sina kunders behov.
-Att skapa ett shoppingområde där inte bara butikerna, utan helheten är inbjudande och håller hög serviceklass, säger Jace Tyrell från New West End Company, och berättar om restaurangerna och gallerierna som tillsammans med detaljhandeln skapar en attraktiv mix. Men det räcker inte med att handlare och fastighetsägare gör sitt - det behövs en "masterplan" som man kommer överens om, men som samordnas av en fristående part. New West End Company samordnar aktiviteterna kring Bond Street,Oxford Street och Regent Street som tillsammans utgör ett shoppingområde som kan kallas världsledande.
Visst finns det handelsområden i exempelvis Dubai och Singapore som lockar med helt fantastiska attraktioner som Scuba diving och stora akvarier med hajar. Panelen ansåg dock inte att det är rätt sätt för London att hålla sin kreativitet och attraktionskraft på topp:
– London gör bäst i att vara sig själv, som Justin Taylor från fastighetskonsulten Cushman&Wakefield uttryckte det.
Att framtiden ligger i att skapa en mix av kultur, service, detaljhandel och annat var man också överens om. I dag har många mindre städer i Storbritannien fantastiska miljöer där människor gärna bor, men med en underutvecklad detaljhandel i trista gamla köpcentrum från 70-talet.
Mary Portas framhöll att man för bara fem år sedan talade om att handeln på High Street skulle dö och många butikslokaler stod tomma. Idag har många kommuner tagit över handelsfastigheter med hjälp av billiga lån och med hjälp av lokala krafter skapar man innovativa handelsmiljöer där service får utrymme och där fysiska butiker kompletteras med digitala på nya sätt.
Jeremy Collins från fastighetsbolaget John Lewis anser att handelsplatsernas framtid ligger i det han kallar "mixed uses" - blandningen av service och detaljhandel som liknar den gammaldags staden. Skönhetssalonger, frisörer, massage och annan välbefinnandebefrämjande verksamhet är ett fint komplement till mode och kosmetikahandel, men det kräver en attitydförändring hos handlarna - de behöver släppa produktfokus och ge utrymme för annat.
Han betonade att fastighetsägarna måste befrämja utvecklingen med att erbjuda flexibilitet, lokaler i alla storlekar med både korta och långa kontrakt.