Hållbarheten engagerar allt mer
Både handelsföretag och konsumenter blir allt mer engagerade i hållbarhetsfrågor. Det visar Svensk Handels färska hållbarhetsundersökning.
- Vi ser ett tydligt ökat engagemang bland handelsföretagen för hållbarhetsfrågor. Drivkraften kommer främst från affärskritiska överväganden, inte från lagstiftning. Nio av tio företag anser att hållbarhetsarbetet leder till ökad lönsamhet på sikt och för många handlar det också om att vara attraktiva arbetsgivare, säger Svensk Handels vd Karin Johansson .
Tre av fyra företag i handeln arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor och hela 44 procent uppger att de arbetar mer med hållbarhetsfrågor idag än för ett år sedan.
Undersökningen visar att konsumenterna allt mer pengar på hållbara alternativ. Men högre priser för de hållbara alternativen är ett hinder för vissa.
Sju av tio konsumenter uppger att det är mycket eller ganska viktigt att företagen de handlar av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Och allt fler konsumenter är aktiva och gör fler aktiva val - väljer och väljer bort varor.
- Det stora engagemanget bland konsumenterna gör också att det finns en potential för cirkulär ekonomi, där företagen erbjuder reparationer eller där redan använda material blir till nya produkter. Hela sju av tio konsumenter uppger att de konsumerar mer än vad de behöver. Det är inte osannolikt att också delningsekonomin får en allt större påverkan på handeln, säger Maria Sandow , näringspolitisk expert på Svensk Handel.