23948sdkhjf

Så spenderar svensken på Black friday

Enligt en ny undersökning från shoppininginformationsapp-företaget Bonial tar svenskarna Black friday på allvar. Hälften av alla tillfrågade har för avsikt att handla och det är inte småpengar man talar om.
I år laddar många e-handlare med erbjudanden inför Black friday och de svenska konsumenterna har förväntningar.

50 procent av de tillfrågade tänker handla på Black friday, att jämföra med 25 procent förra året. I genomsnitt planerar man att spendera 1785 kronor och största andelen av pengarna, 26 procent, går till kläder och skor. Elektronikinköpen väntas ta 20 procent av kakan, medan inredning tar 14 procent och leksaker 13 procent.

Fyndjakt och julklappsinköp

21 procent av konsumenterna är ute efter en speciell produkt, medan 25 procent är ute efter julklappar och 27 procent tänker sig att göra fynd.

Digitala kanaler är främsta källorna till information om prissänkningarna som ju hela fenomenet handlar om. Internet anges som en viktig källa, 39 procent säger sig söka fynd där. 29 procent använder appar, som Bonial i sin fyndjakt, medan 12 informerar sig via sociala medier. Den fysiska världen har också sin betydelse - 11 procent informerar sig via fysiska butiker och 9 procent via papperskataloger.

Trots att Black Friday i Sverige främst är ett e-handelsfenomen uppger hela 72 procent av de tillfrågade att de föredrar att shoppa i butiker,

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065