23948sdkhjf

Så betalar Kinakunden

En ny betallösning ger möjlighet för västerländska e-handlare att nå 400 miljoner kinesiska konsumenter.
Det är det globala betalningslösningsföretaget Adyen som meddelar att de har lagt till Wechat pay i sin plattform för lokala betalningsmetoder. Adyen är det första globala företaget inom betalningslösningar som integrerar Wechat pay i sin plattform och därmed öppnar upp för företag att nå 400 miljoner kinesiska konsumenter.

Adyen skriver i ett pressmeddelande att Kina bidrar till den globala tillväxten av e-handeln, och att detta till stor del beror på att mobila betalningar blir allt vanligare. Man framhåller också att 15 procent av Kinas totala befolkning beräknas genomföra ett internationellt köp i slutet av 2016, vilket beräknas resultera i ett transaktionsvärde på 86 miljarder dollar.

2020 förväntas de internationella köpen öka till 75 procent, vilket kommer att ha betydande effekt på den globala marknaden för e-handel.

– Det är glädjande att vi nu kan erbjuda Wechat pay säger Jussi Lindberg , affärsutvecklingschef på Adyen i norra Europa och fortsätter; kombinerat med de redan tillgängliga betalningsmetoderna Unionpay och Alipay får handlare tillgång till världens största marknad för e-handel, med hjälp av en enda partner.
Kina är världens största e-handelsmarknad med över en halv miljard onlinekunder. Kinesiska konsumenter använder nästan uteslutande lokala kinesiska betalmetoder.

Jussi Lindberg framhåller att den kinesiska marknaden innebär en enorm möjlighet för nordiska e-handelsföretag, men att detta kräver att att betalningsplattformen stödjer lokala betalningsmetoder.

WeChat, som från början är en chattapp, har utvecklats till ett digitalt ekosystem som innehåller integrerade betalningsmetoder. Hälften av WeChats 800 miljoner användare använder i dag betalmetoden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062