Akademibokhandeln stärker grepp om franchise
Bokhandelskedjan strävar efter större enhetlighet - men de som inte trivs lämnar.
Akademibokhandeln skriver i ett pressmeddelande att kedjans franchisetagare får tillgång till koncept, marknadsföring, sortiment, medlemsklubb, digitala tjänster och utbildningsinsatser. I dagsläget finns 36 franchisebutiker inom Akademibokhandeln.
Det finns en särskild affärsområdeschef för franchisebutikerna med uppgift att ge service och stödja till ett likartat arbetssätt i kedjan.
– Målsättningen är att kunderna skall mötas av samma kunderbjudande och få samma upplevelse av varumärket oavsett vilken Akademibokhandelsbutik de går in i, säger Maria Edsman , försäljningschef på Akademibokhandeln. Kunden skall inte märka någon skillnad på centralägda butiker och franchisebutiker.
De nuvarande treåriga franchiseavtalen går ut vid årsskiftet och inför den kommande avtalsperioden har franchiseavtalet justerats för att säkerställa enhetligheten inom kedjan. I samband med att innevarande avtalsperiod går ut kommer åtta franchisebutiker att lämna kedjan för att i stället driva sina butiker som fristående bokhandlare i eget namn.
– Vi är medvetna om att Akademibokhandelns franchisemodell med integrerad kedjedrift inte passar alla. Därför ser vi positivt på att det finns flera olika alternativ på marknaden, säger Maria Edsman.