Björn Borg: prispress och reor tyngde kvartalet
Björn Borgs nettoomsättning sjönk med 6 procent i kvartalet till 180 miljoner kronor (191).
Norge står enligt bolaget för det största tappet eftersom de fortsätter att sälja av befintligt lager, men även Benelux och Danmark uppges ha tappat mot föregående år.
"Vi har samtidigt fortsatt god utveckling på våra egna marknader, framförallt Sverige och Finland gör ett starkt kvartal. Vår egen e-handel växer med 6 procent, vilket är en lägre tillväxttakt än tidigare. Den lägre tillväxttakten för egen e-handel är samtidigt i linje med plan då vi under kvartalet har arbetat med avsevärt lägre nedsättningsgrad (mindre rea) jämfört med föregående år", skriver bolaget i sin delårsrapport.
Enligt Björn Borg fortsätter underkläder och skor driva bolagets tillväxt, medan sportkollektionen uppges ha en något sämre försäljningsutveckling än föregående år. Minskningen för sportkollektionen beror främst på en sämre utveckling i Holland.