23948sdkhjf

Chefsavsked tyngde resultatet

Bildelsförsäljaren Mekonomen har haft ett tufft 2016, som kulminerade med att vd i höst fick lämna sin post med omedelbar verkan efter bara 15 månader på jobbet. Det tredje kvartalet blev ännu ett kvartal med resultatfall. Bolaget meddelade också att den sedan länge problemtyngda danska verksamheten nu säljs.

Här följer en punktvis sammanfattning:


Chefsavsked tyngde resultatet. Mekonomen redovisar ett rörelseresultat på 125 miljoner kronor (168) för det tredje kvartalet. I resultatet ingår engångsposter på -18 miljoner kronor, varav -11 miljoner som det kostade att sparka den tidigare vd:n Magnus Johansson i oktober.


Väntat rörelseresultat var 135 miljoner enligt SME Direkt och där ingick engångsposter på -12 miljoner. Intäkterna summerades till 1.432 miljoner kronor (1.405), i linje med väntade 1.438 miljoner.


Lämnar Danmark. Mekonomen säljer sin problemtyngda verksamhet i Danmark till danska T Hansen Gruppen. Affären innebär en negativ engångseffekt om 25 miljoner kronor på rörelseresultatet i det fjärde kvartalet, utöver det ordinarie resultatet som den danska verksamheten genererar i det fjärde kvartalet.


Ytterligare åtgärder krävs i Sverige. Sedan Mekonomens tf vd Pehr Oscarsson tillträdde 6 oktober har han sett att ytterligare åtgärder i den svenska verksamheten krävs.


"I Mekonomen Sweden har fokus under kvartalet varit att åtgärda de implementeringsproblem som tidigare kommunicerats med ny säljorganisation och nytt butiksdatasystem. Detta har påverkat både försäljning och resultat negativt", skriver tf vd.


Volvoåterkallelser påverkar fjärde kvartalet. I årets fjärde kvartal kommer Mekonomen Sweden och Mekonomen Norway att ha en engångskostnad om totalt 6 miljoner kronor för återkallning av Volvobilar där defekta drivremmar installerats. Ansvarsfrågan för dessa defekta drivremmar är under utredning, enligt bilservicekedjan.


Vill återinföra delägarskap i butiksledet. Mekonomen vill vrida tillbaka sin affärsmodell mot fler butiker som ägs av den lokala butiksidkaren, efter att flera på senare år har köpts ut av servicekedjan och drivits centralt.


Läs mer om Mekonomens rapport här:


Och här:

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063