23948sdkhjf

Orimflame: viktigaste punkterna ur rapporten

Kosmetikabolaget Oriflame lämnade i sin rapport för det tredje kvartalet även siffror över försäljningstillväxt hittills under det fjärde kvartalet. Tillväxten visade sig ligga klart under vad analytikerna har räknat med för hela fjärde kvartalet.

Utfallet för det tredje kvartalet innebar lite lägre tillväxt än väntat och en bruttomarginal som hamnade en bit över snittet i SME-konsensus.


Här följer en punktvis sammanfattning:


Tillväxten fjärde kvartalet. Oriflames omsättningstillväxt hittills under det fjärde kvartalet är omkring 7 procent i lokal valuta. Enligt analytikerprognoserna i SME Direkts sammanställning inför rapporten väntades den lokala försäljningstillväxten stiga med 12,5 procent för hela det fjärde kvartalet.


Resultatet. Oriflames rörelseresultat blev 25,2 miljoner euro i det tredje kvartalet 2016. Förväntningarna var att rörelseresultatet skulle bli 25,5 miljoner, enligt SME Direkts prognossammanställning. Bruttomarginalen låg på 70,4 procent, SME-konsensus inför rapporten var 68,7 procent. Nettoomsättningen summerades till 279 miljoner euro, jämfört med väntade 281 miljoner.


Lokal försäljning CIS svek förväntningarna. Oriflames försäljning i regionen CIS, som i huvudsak består av forna Sovjetstater, sjönk 3 procent i kvartalet. Väntat var en försäljningsökning om 1,6 procent, enligt SME Direkt. Räknat i euro minskade Oriflames omsättning i regionen med 13 procent.


Säljkåren sjönk med 27 procent och produktiviteten ökade med 24 procent jämfört med motsvarande period i fjol.


Försäljningen i Ryssland, som ingår i CIS och med råge är Oriflames enskilt största marknad, sjönk med 2 procent, räknat i lokal valuta.


Europa, Asien sämre än väntat. Oriflames försäljning i regionen Europa och Afrika steg med 2 procent i lokal valuta under kvartalet. Här väntades en uppgång på 3,7 procent enligt SME Direkt. Den genomsnittliga säljkåren sjönk med 1 procent och produktiviteten ökade med 3 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Bolagets försäljning i Asien och Turkiet avancerade med hela 29 procent i lokala valutor, här låg förväntningarna ännu högre, på 32,3 procent.


Oriflames försäljning i Latinamerika, det klart minsta affärsområdet, steg i sin tur med 26 procent i lokala valutor under kvartalet, mot väntade 18,7 procent enligt SME Direkt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063