23948sdkhjf

New wave minskade försäljningen på USA-marknaden

New Waves försäljning backade på bolagets största marknad USA.

Under det tredje kvartalet var försäljningen ned 5,9 procent på den amerikanska marknaden jämfört med samma period i fjol. Även niomånadersperioden januari till september visade på ett försäljningstapp på 3,5 procent för USA, som står för 27 procent av bolagets totala omsättning hittills i år.


Försäljningen ökade i alla andra regioner, bortsett från kategorin "övriga länder" som står för 8 procent av bolagets omsättning.


Totalt sett ökade New Waves försäljningskanal profil med 9 procent medan detaljhandeln minskade med 4 procent.


Omsättningen inom affärsområdet sport och fritid minskade med 3 procent under det tredje kvartalet. Försäljningen minskade i USA men ökade i regionerna Sverige, övriga Norden och Sydeuropa.


Resultatet förbättrades dock inom affärsområdet, något som är hänförligt till mindre marknadsföringskostnader, enligt rapporten för det tredje kvartalet.


Försäljningen i bolagets två andra affärsområden, profil samt gåvor och heminredning, ökade under kvartalet. Omsättningen inom profil ökade med 9,2 procent under kvartalet, en ökning som beror på förbättrad lagerstruktur och servicenivå, uppger bolaget i rapporten. Inom gåvor och heminredning sker förbättringen i Sverige.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062