23948sdkhjf

Livsmedel driver e-tillväxten

Livsmedelshandeln och sporthandeln var de branscher som ökade sin e-handel mest under tredje kvartalet. Totalt ökade svensk e-handel med 15 procent under kvartalet, jämfört med motsvarande period föregående år.
Färska siffror från E-barometern, som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, visar att det fortsatt är livsmedelshandeln som har starkast tillväxt i e-handeln.

Branschen ökade med 31 procent, under kvartalet. Etablerade dagligvaruaktörer som successivt klivit in på den digitala marknaden ses bidra till fortsatt tillväxt också framöver. Framförallt är det lösplock som driver de höga tillväxtsiffrorna för livsmedelshandlarna.

– Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter sin starka tillväxtbana när de stora aktörerna successivt kliver ut på nätet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Jonas Ogvall, som är vd på branschorganisationen Svensk Digital Handel, tror att de goda försäljningssiffrorna kan komma att hålla i sig:

– Det har varit lite si och så med att köpa högtidsmat på nätet tidigare, men 2016 kommer sannolikt att bli ett år när svenskarna mer än någonsin klickar hem sin julmat på nätet. Detta kan lyfta försäljningen under fjärde kvartalet ytterligare för nätaktörerna, säger Jonas Ogvall.

Sporthandeln god tvåa

Sporthandeln fortsätter att visa stark tillväxt på nätet, 26 procent under kvartalet. Den växer nu snabbare än både bygghandeln och möbelhandeln, vars utvecklingstakt sjunkit något efter de senaste årens stora tillväxttal.

De mer mogna branscherna visar även de en god tillväxt under kvartalet. Elektronikförsäljningen ökade med 13 procent samtidigt som försäljningen av böcker/media ökade med 10 procent.

– Elektronikbranschen på nätet visade under Q3 sin bästa tillväxtsiffra hittills i år vilket är extra spännande då branschen har det tufft överlag, säger Carin Blom.

E-handeln för 58 miljarder i år

Prognosen för den totala e-handeln för 2016 ligger kvar på 16 procent eller 8 miljarder kronor. Det innebär att e-handeln i Sverige beräknas ha omsatt 58,1 miljarder kronor i slutet av 2016.

FAKTA UR E-BAROMETERN:

- E-handeln ökade med 15 procent under tredje kvartalet 2016.

- De branscher som ökade mest under perioden var livsmedel (31 procent) samt sport-och fritid (26 procent).

- De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (35 procent e-handlade mode i snitt per månad under Q3 2016) respektive mediaprodukter (28 procent e-handlade media i snitt per månad).

- Prognosen för helåret 2016 ligger kvar på 16 procent, vilket betyder att e-handeln i Sverige skulle omsätta drygt 58 miljarder kronor.

Om E-barometern: E-barometern Q3 2016 baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag i oktober 2016. Totalt 369 företag som säljer varor över internet deltog i mätningen. Företagsmätningen genomfördes i oktober 2016.

Därutöver har fyra konsumentundersökningar genomförts med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094