23948sdkhjf

Rekordjul på nätet

I år beräknas svenskarna handla julklappar på nätet för 6,2 miljarder kronor. Det är 1,2 miljarder mer i nätköp inför julen än förra året. – Julen ser ut att bli fröjdefull för många e-handlare i år. Prognosen för årets julhandel på nätet är otroligt stark och allt fler svenskar gör sina julklappsinköp online, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Sifforna kommer från den färska E-barometern, som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-barometern innehåller ett antal Sifoundersökningar, som konstaterar att var femte konsument att ha handlat flertalet av sina julklappar redan före den 1 december.

Varannan svensk planerar att handla julklappar på nätet i år, en markant ökning från fjolårets 40 procent.

Tre av tio julklappar planeras inhandlas på nätet. I Sifo-svaren uppger de tillfrågade bekvämlighet, tillgänglighet och en önskan om att slippa trängas i julhandeln som främst skäl till nätköpen.

Totalt 6,2 miljarder på nät-julklappar

Under 2015 spenderade svenskarna 5 miljarder på julklappar på nätet. I år beräknar svenskarna att de kommer näthandla julklappar för 6,2 miljarder kronor vilket skulle innebära att julhandeln på nätet ökar med 24 procent.

– E-handeln som försäljningskanal spås ta en hel del andelar under årets mest intensiva försäljningsperiod, från att cirka en fjärdedel av julklappsinköpen gjordes online i fjol till en knapp tredjedel i år, säger Carin Blom .

Totalt sett planerar svenska konsumenter handla julklappar för i snitt cirka 3 000 kronor i år. De som avser att e-handla sina julklappar handlar i snitt för cirka 1 800 kronor via nätet.

JULFAKTA UR E-BAROMETERN:

- 3 av 10 julklappar värdemässigt kommer att köpas på nätet i år.

– 6 av 10 e-handelsföretag tror att försäljningen kommer att öka under årets julhandel.

Om E-barometern: E-barometern Q3 2016 baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag i oktober 2016. Totalt 369 företag som säljer varor över internet deltog i mätningen. Företagsmätningen genomfördes i oktober 2016.

Därutöver har fyra konsumentundersökningar genomförts med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063